سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدى را از سینه جز خود بر کن با کندن آن از سینه خویشتن . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 96 دی 3 , ساعت 3:49 عصر

مهم نیست قیمت بیت‌کوین چقدر است؛ چه یک دلار، چه یک میلیون دلار! تنها وجود این ارز حائز اهمیت است. از همان ابتدا به ندرت درباره پیشرفت بیت کوین شک و شبهه وجود داشت و شاید خیلی کم گفته میشد که به موقعیتی که امروز از لحاظ موجودیت و قیمت پیدا کرده، نخواهد رسید. چرا که از الگوی رشد بی‌حد و اندازه آن کاملا مشخص بود یک روز به اینجا میرسد.

چرخه ساتوشی که طی آن افزایش نرخ سود با افزایش قیمت رابطه مستقیم دارد، باعث این شده که بیت کوین به نوعی غول اقتصادی تبدیل شود. البته با وجود ارزش فعلی بیت کوین، این ارز هنوز به اصطلاح اول راه است و هنوز جای رشد و ترقی برای آن وجود دارد. بهتر است بدانیم، بیت کوین مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

آیا بیت‌کوین یک ارز است یا یک دارایی؟

1 دلار یا 1 میلیون دلار، قیمت بیت‌کوین مهم نیست،‌ جاودانگی آن مهم است!

ارز، دارایی، و یا ذخیره ارزش. مدتهاست بر سر اینکه ماهیت بیت کوین کدام یک از اینهاست، بحث میشود. در نتیجه این بحث ها گروهی معتقدند بیت کوین همانطور که در گزارش عملکرد اعلام شده، یک ارز است و باید به اندازه کافی سیال، ساده و کاربردی باشد. گروه دیگری نیز میگویند عمر بیت کوین تمام شده و ارز دیگری به نام بیت‌کوین‌کش، جای آن را گرفته است.  برخی هم بیت کوین را طلای دیجیتال و یک دارایی جدید میدانند که سرمایه گذاران قادرند آن را ذخیره کرده و از سودش استقاده کنند.

کامرون وینکلواس اخیرا گفته است:

«من و برادرم همیشه با دیدن خصوصیات بیت کوین، حس میکردیم که این ارز در واقع طلای دوم باشد. بیت کوین جایگزین طلا خواهد شد. طلا کمیاب است و یک روز تمام میشود اما بیت کوین مقدار ثابتی دارد و همیشگی خواهد بود.»

تفاوتی ندارد بیت کوین کدام باشد، ارز یا دارایی. مهم این است که بیت کوین به یک فرد معمولی قدرت مالی بیشتری میبخشد. این فرد مختار است بیت کوین خود را سرمایه‌گذاری کند یا که آن را خرج کند.

بیت‌کوین در نقش ذخیره‌ی ارزش

سرمایه گذاری در طول تاریخ، همواره برگزیده و منحصر به فرد بوده؛ برای نمونه در دهه 70 و 80 ارزش نقره تحت تاثیر فعالیت سرمایه گذاری در وال استریت بالا رفت، چرا که خصوصیات آن نظر مردم عادی در جامعه را به خود جذب میکرد.

به این ترتیب تریدر معروفی به نام مارک فیشر درباره اینکه روزانه افراد به جای سرمایه گذاری روی سهام، اوراق بهادار، طلا و یا هر دارایی کنترل شده دیگری به بیت کوین روی می آورند؛ سعود آن را به الگوی بازار نقره در گذشته تشبیه کرد و گفت:

«دلیلی که افراد به بیت کوین جذب شده اند این است: مردم دنبال چیزی هستند که حرکت قیمتی چشمگیری پیدا کند. این موضوع فقط مربوط به سرمایه گذاران وال استریت نمیشود و درواقع چیزی است که هر فرد معمولی در جامعه راجع به آن صحبت می کند.»

بیت‌کوین در نقش ارز

شاید حق با کسانی باشد که میگویند بیت کوین نوعی ذخیره ارزش است، اما هنوز هم میتوان از آن به عنوان یک ارزدیجیتال استفاده نمود و همچنان ویژگی تمرکززدایی در آن وجود دارد که فعلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مردم دیگر به بانکها اعتماد نمیکنند و از سیستم پولی آنها رضایت ندارند. زیرا کارمزد بانکی بالا بوده و برای ارسال پول، لازم است مدت زمان زیادی را منتظر بمانند و برای انجام اینکار مقررات متعددی را رعایت نمایند. (با توجه به اینکه صاحب اصلی این پول، خود مردم هستند) از این اتفاقات عصبی و ناراضی خواهند شد.

عملکرد بیت کوین هم خالی از عیب و ایراد نیست. کارمزد و صف انتظار شامل حال بیت کوین نیز میشوند، اما گفته شده که در بحث انتقال وجه، بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به بانکها دارد. زیرا ماهیت آن نامتمرکز بوده و کنترل همه چیز به دست خود فرد است.

به بیت‌کوینر بودنتان افتخار کنید

1 دلار یا 1 میلیون دلار، قیمت بیت‌کوین مهم نیست،‌ جاودانگی آن مهم است!

عده ای از افراد کل روز حواسشان به گزارش لحظه به لحظه قیمت هاست، تا هر زمان اوضاع ناجور شد عرصه را ترک کنند. اما، واقعیت این است که قیمت بیت کوین حقیقتا اهمیتی ندارد، مهم این است که این ارز کاربردهای متعددی دارد و میتوانند به جایگاه والاتری دست پیدا کند.

 

منبع: cointelegraph

1 دلار یا 1 میلیون دلار، قیمت بیت‌کوین مهم نیست،‌ جاودانگی آن مهم است!


یکشنبه 96 دی 3 , ساعت 3:48 عصر

طرح پانزی، روشی کلاهبردارانه ای در سرمایه گذاری است که در آن تضمین بیشترین نرخ سود با کمترین میزان ریسک به سرمایه گذاران داده می‌شود. طرح پانزی به گونه ای فعالیت می کند که سود سرمایه گذاری افراد قدیمی‌تر را با دریافت پول از سرمایه گذاران جدیدتر تضمین می‌کند؛ که این خود تماما شبیه به طرح‌های هرمی است به طوری که در هر دوی آنها از سرمایه اولیه افراد جدیدتر به منظور پرداخت سود افراد قدیمی‌تر استفاده می‌شود. در هر دو طرح پانزی و طرح‌های هرمی، تا وقتی که پولی باقی نمانده باشد این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.

چرا بیت کوین با طرح پانزی کاملا در تضاد است؟

 

اگر می‌خواهید به بقیه بگویید نسبت به تکنولوژی بیت کوین بی توجه هستید و اعتماد لازم به آنرا ندارید، علاوه بر تکیه بر این موضوع که بیت کوین گرفتار افزایش قیمت کاذب یا حباب اقتصادی شده است، شاید بر این مسئله مانور دهید که بیت کوین  یک طرح پانزی است. در این صورت شما حتی زحمت جستجویی ساده برای فهمیدن مفاهیم پایه‌ای که از آنها بی خبرید را به خود نداده اید و در مورد آن مسئله بدون آگاهی اظهار نظر می‌کنید.

وقتی که تکنولوژی پشت بیت کوین و دلیل اصلی اختراع اش را درک کنید در خواهید یافت که بیت کوین کاملاً با چیزی که از آن به عنوان طرح پانزی یاد می‌شود در تضاد است.

بیایید با جزئیات بیشتری این موضوع را برسی کنیم :

طرح پانزی، روشی کلاهبردارانه در سرمایه گذاری است که در آن بیشتری نرخ سود با کمترین میزان ریسک برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می‌شود.

اگر هنوز مقاله اصلی «ساتااوشی ناکاموتو» را که در سال 2008 منتشر شده نخوانده‌اید، حتماً این کار را بکنید. مقاله‌ای هشت صفحه‌ای که کاملاً به صورت تخصصی نوشته شده ولی در عین حال فهمیدن آن چندان سخت نیست. با خواندن این مقاله خواهید دید که در هیچ کجای آن از بازگشت سرمایه در بیت کوین خبری نیست. حتی در این مقاله به قیمت یک بیت کوین هم اشاره‌ای نشده است و هیچ تضمینی در کار نیست. در واقع بیت کوین تنها یکی از قدیمی‌ترین مسئله‌های موجود در دنیای کامپیوتر یا به عبارتی«مسئله بیزانسی» را حل کرده است و از همین طریق ارزش خود را نیز حفظ کرده است. پیشنهاد ارزش بیت کوین هیچ گاه منفعت محور نبوده و نگهداری بیت کوین های در سال‌های اول تولد این ارز به عنوان «مخصوص خوره‌های کامپیوتر» یا «پول جادویی اینترنتی» و همراه با طعنه بود.

در واقع هیچ چیزی در رابطه با بیت کوین مخفی و رازآلود نیست. بیت کوین یکی از آزادترین تکنولوژی‌های حال حاضر جهان است. متن باز است، یعنی هر کسی می‌تواند کدها را ببینند، هر کسی می‌تواند کدها را بازنویسی کند، هر کسی می‌تواند به صورت شخصی نرم افزار را اجرا و در شبکه با دیگران در ارتباط باشد و هر کسی می‌تواند بدون کسب مجوزهای خاصی  از آن شبکه استفاده کند. تمام تاریخچه تبادلات بیت کوین هم برای تمام افراد جهان قابل رویت است. 

این مسئله یک تغییر کلی رویه از تمام سیستم‌های اقتصادی در تاریخ بشریت و کاملاً با روش‌های کلاهبردارانه سرمایه گذاری در تضاد است. روش‌هایی که در آن با مخفی بودن تمام تبادلات تضمین برگشت بالاترین میزان سود به سرمایه گذار داده می‌شود با بیت کوینی که کاملا آزاد،‌آشکار و بدون هیچ تضمین برگشت سرمایه ای عرضه شده است، کاملا متفاوت است.

طرح پانزی به گونه ای فعالیت می کند که سود سرمایه گذاری افراد قدیمی‌تر را با دریافت پول از سرمایه گذاران جدیدتر تضمین می‌کند؛ که این خود تماما شبیه به طرح‌های هرمی است به طوری که در هر دوی آنها از سرمایه اولیه افراد جدیدتر به منظور پرداخت سود افراد قدیمی‌تر استفاده می‌شود.

چرا بیت کوین با طرح پانزی کاملا در تضاد است؟

بیت کوین هیچ برگشت پولی را تضمین نمی‌کند. فقط یک نرم افزار است که در آن قیمت بیت کوین تنها وابسته به اصل عرضه و تقاضاست. تقاضا نیز بدون هیچ اجباری بر دیگران ایجاد می‌شود، و حتی طرفداران دو آتشه بیت کوین هم هیچ گاه داخل خیابان‌ها راه نخواهند افتاد تا از مردم درخواست کنند که سرمایه‌های خودشان را در بیت کوین صرف کنند. کاربران جدید بیت کوین هیچ پولی جهت تأمین سود کاربران قدیمی‌تر پرداخت نمی‌کنند. هیچ کدام از این اتفاقات در دنیای بیت کوین اتفاق نمی‌افتد و چنین مقایسه‌ای تنها از سر تنبلی انجام می‌گیرد.

در یک طرح معمولی هرمی، اولین افراد وارد شونده، بیشترین ثروت را به جیب خواهند زد و این موضوع تضمین شده است. هر چه افراد بیشتری به این طرح بپیوندند، پول بیشتری نیز به آن افراد تعلق خواهد گرفت و تمام سرمایه به سمت نوک هرم (افراد اولیه) خواهد رفت. آنها هستند که سرمایه اولیه را تأمین می‌کنند و در ادامه دیگران را مجاب به سرمایه گذاری می‌کنند و این سرمایه‌ها را به جیب خود می‌ریزند. این تنها راهی است که می‌توان از این طرح به پول رسید. در یک طرح پانزی، ارزش افرادی که در ابتدا سرمایه گذاری کرده‌اند تمام و تنها بر پایه تازه واردان و سرمایه‌های آنهاست و درآمدهایشان فقط و فقط از همین کانال کسب می‌شود. 

در مورد بیت کوین، عکس این موضوع صدق می‌کند. افراد بسیاری که در روزهای اول به وجود آمدن بیت کوین بر روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند، حالا سودهای پنج هزار درصدی نمی‌گیرند. من افراد زیادی را می‌شناسم که هزاران بیت کوین خریده‌اند و آنها را در سایت‌های شرط بندی، بازی‌های رایانه‌ای، خرید سیستم ماین بیت کوین، خرید پیتزا و حتی مواد مخدر خرج کرده‌اند. و بدبختی این است که من ده‌ها بیت کوین را در سال 2014 بر سر قمار باختم یا حتی بیت کوین‌هایی که بدون هیچ دلیل به افراد دیگر دادم، مقادیر کوچکی که حالا شاید پنجاه یا شصت برابر ارزش اولیه‌شان باشند.

خریداران قدیمی بیت کوین، آنهایی که واقعاً بعد از این همه سال پای بیت کوین مانده‌اند، کم پیدا می‌شود. تعدادی از آنها به واسطه قیمت سرسام آور بیت کوین در این روزها حسابی ثروتمند شده‌اند، اماسرمایه ویژه آنها به صورت پول‌های بی پشتوانه در نظر گرفته نمی‌شود، تنها می‌توان آنها را برای مقاصد حسابرسی و مرتبط با مسائل مالی استفاده کرد. این افراد ارزش ویژه دارایی‌شان را به صورت پشتوانه مالی (به مانند سکه، ارزش فلزات یا اسکناس‌ها) تعیین نمی‌کنند، بلکه به وسیله بیت کوین این کار را انجام می‌دهند. 

آنها برای پولدار شدن تنها بیت کوین‌های خود را نقد نمی‌کنند، در واقع کاملاً بر عکس است. دارندگان قدیمی بیت کوین، آنهایی که بیت کوین‌های خود را نمی‌فروشند، شاید روزی به منظور مخارج شخصی‌شان، مقدار کوچکی از دارایی بیت کوینشان را بفروشند؛ این در حالی است که این کار معمولاً با پول نقد انجام نمی‌گیرد، بلکه به صورت ارزش مبادله‌ای بیت کوین این کار صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال، این افراد در صورت خرید خانه، ماشین یا سرمایه گذاری باید به دنبال فردی باشند که مایل به پذیرش بیت کوین در قبال فروش دارایی خود باشد. افرادی که اقدام به فروش دارایی‌ها خود می‌کنند به هیچ عنوان به زور و با روش‌های کلاهبردارانه وادار به این کار نشده‌اند. به عبارت دیگر مالکان قدیمی بیت کوین به دنبال افرادی هستند که بتوانند با بیت کوین از آنها ملک یا خدماتی را دریافت کنند. باور کنید که افراد نمی‌خواهند تا با فروش بیت کوین‌های خود صاحب چیزی شوند. اولویت مردم همیشه پول‌های ناسره است و بیت کوین با اختلاف بسیار زیادی از تمام پول‌های موجود در تمام دنیا بهتر است.

در طرح پانزی قدیمی‌ترین عضو طرح یک روز کیسه پول‌ها را برداشته و می‌رود، و دست تمام تازه واردان را در پوست گردو می‌گذارد تا هر چقدر که می‌خواهند داد و هوار کنند. 

در بیت کوین، سرمایه گذاران جدید، آنهایی که به دنبال یک شبه پولدار شدن هستند، همان کسانی هستند که کمترین سود را می‌کنند. در واقع آنها با کوچک‌ترین کاهش قیمت از خیر بیت کوین‌های خود می‌گذرند.

این بیت کوین‌ها سر انجام به دست من و امثال منی می‌رسد که بسیاری از آنها را می‌شناسم، کسانی که تکنولوژی کارکرد آن را می‌فهمند و از آن به عنوان بازاری با ارزش برتر یا سازوکاری امن، بدون نیاز به مجوز و سانسور ناپذیر در مبادلات استفاده می‌کنند. ما همان‌هایی هستیم که هیچ گاه در آینده‌ای خیالی برای کسب ثروت از خیر بیت کوین‌های مان نمی‌گذریم  بلکه با آغوشی باز آز آنها به عنوان واسطه‌ای برای مبادله با چیزی که نیاز داریم استفاده می‌کنیم. یا حتی با کمک به دیگران و سرمایه گذاری در پروژه‌های ارزشمند آنها را دوباره به چرخه برمی‌گردانیم. کسب پول نقد با بیت کوین هیچ وقت هدف نبوده و هیچ وقت هم هدف نخواهد شد. 

بر خلاف سیستم های اقتصادی دیگر که از طمع محض پر شده اند، عده ای قدیمی ترین دارندگان بیت کوین، جزو دست و دلباز ترین انسان های روز کره خاکی هستند. به تازگیف یکی از مالکان قدیمی بیت کوین، بیش از یک میلیون دلار را به «آندریاس آنتوپولوس» کمک کیرد. (این زن یکبار 37 بیت کوین و کمی بعد 42 بیت کوین دیگر را به آنتوپولوس اهدا کرده بود.) آندریاس یکی از طرفداران از خود گذشته بیت کوین بود که اخیرا به دیگران گفته بود، در عین حال که از سال 2012 به دنبای بیت کوین علاقه مند شده ولی بسیار علاقه مند بوده تا به مردم سرتاسر دنیا در مورد بیت کوین آموزش دهد، تا جایی که تمام دارایی بیت کوین خود را در این راه خرج کرده است ، تا حدی که به گفته خودش در سال 2017 دیگر افزایش قیمت بیت کوین برایش جالب نبوده است. این زن در این باره میگوید، اگر به خاطر اندریاس نبود هیچ گاه کار در زمینه بیت کوین را شروع نمیکرد. از همین رو بدون فوت وقت بیش از یک میلیون دلار را به آدرس اندریاس ارسال کرد تا از او قدردانی کرده باشد.

حالا شما یکی از کاربران طرح پانزی را به من معرفی کنید که این کار را کرده باشد، در این صورت تمام بیت کوین ها من مال شما!

برای امثال من بیت کوین انتهای ماجراست. ما پول‌هایمان را پیش از این نقد کردیم. در واقع پول‌هایمان را از سیستمی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم نقد کردیم چرا که چاره‌ای نداشتیم، زور بالای سرمان بود. 

حالا اما، حق انتخاب داریم.

در هر دو طرح پانزی و طرح‌های هرمی، تا وقتی که پولی باقی نمانده باشد این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.

چرا بیت کوین با طرح پانزی کاملا در تضاد است؟

تصویر بالا کمی قدیمی است اما دورنمای جامعی از قیاس بین بیت کوین و دیگر ثروت‌های دنیا به ما ارائه می‌کند. از این تصویر می‌توان برای دیدی بهتر نسبت به تمام پول‌های در گردش دنیا که خود شامل بیت کوین نیز می‌شود استفاده کرد.

در مورد بحث پیرامون وقوع حالت «پولی باقی نمانده باشد» در مورد بیت کوین باید گفت، این حالت زمانی اتفاق میافتد که 7?6 تریلیون دلار سکه، 7?7 تریلیون دلار که به صورت طلا موجود است، 74 تریلیون سهام موجود در بازارهای بروس و 90 تریلیون دلاری که در اقتصاد کشورها نقش دارد، به صورت بیت کوین در بیایند.

با توجه به این مثال، بیت کوین بدون احتساب 217 تریلیون دلارِ معاملات مسکن، و 544 تریلیون دلار بازارهای فرعی، دارای سقف پیش بینی 180 تریلیون دلار است. در میزان 180 تریلیون، قیمت هر بیت کوین در حداکثر 21 میلیون بیت کوین، چیزی در حدود 8?5 میلیون دلار خواهد بود، آیا امکان پذیر است؟ احتمالاً نه. آیا ممکن است بیت کوین سهم بزرگی از این بازارها را مال خود کند؟ کاری که از قبل آنرا آغاز کرده است.

امروزه بیت کوین از جانب «متخصصین» به عنوان یک پانزی یا حباب یاد می‌شود، با ارزشی 200 میلیاردی که همچون قطره‌ای در اقیانوس تجارت جهانی است.

متخصصین از آنها متنفرند!

این به اصطلاح متخصصین اقتصادی بیت کوین را یک پانزی یا حباب قلمداد می‌کنند، درست مانند متخصصینی هستند که اینترنت را یک ایده بی ارزش می‌خوانند. آنها نه دشمن ما هستند و نه شیطان‌اند، آنها تنها کوته نظران و نادان‌ها هستند. وظیفه ما نیست که آنها را به موافقت با خودمان وادارکنیم، وظیفه ما این است که همین‌طور به بالا بردن ارزش شبکه ادامه دهیم و با ساعت‌ها کار و تلاش برای نسل‌های بعدی یک اکوسیستم را توسعه دهیم.

بیت کوین با ارائه جعبه پاندورا ای از خلاقیت که باعث خلق بازاری سیصد میلیارد دلاری شده و حتی فراتر از آنها، تنها در هشت سال بدون ذره‌ای توقف ارزش‌هایی کلان را در مقیاس جهانی پدید آورده است. این ارزش به خاطر مخترعین جدیدی نیست که به داخل سیستم آمده‌اند. بلکه به خاطر هزاران سکوی پرتاب و کسب کارهایی است که به واسطه این تکنولوژی باعث خلق ده‌ها هزار شغل شده‌اند. خدماتی که باعث به وجود آمدن ارزش در حذف شالوده‌ها، دستاوردها، سخت افزارها، نرم افزارها و اپلیکیشن ها می‌شوند و هر چه این خدمات بیشتر شود ارزش بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

تعریف بازار از قیمت هر بیت کوین هیچ ارتباطی با نادان‌هایی که وارد سیستم می‌شوند ندارد بلکه این ارزش پیشنهادی است که حتی در صورت بی ارزش بودن نیست آن را داراست. 

بیت کوین هیچ گاه به مانند شبکه‌های هرمی و طرح‌های پانزی از هم نخواهد پاشید چرا که افرادی که آن را به خوبی درک کرده باشند، اقدام به نقد کردن دارایی‌های خود نخواهند کرد. ما پول نقد نمی‌خواهیم، بیت کوین می‌خواهیم. چرا باید دارایی محدود، نایاب و ارزشمند خود را در ازای تکه‌هایی از کاغذ که می‌شود به تعداد نامحدود چاپشان کرد مبادله کنیم؟

بیت کوین یک حباب نیست، سوزن است.

برای من و هزاران نفر دیگر، انتظار برای راه فرار وجود ندارد. بیت کوین راه فرار است. 

چرا بیت کوین با طرح پانزی کاملا در تضاد است؟


یکشنبه 96 دی 3 , ساعت 3:46 عصر

در جدیدترین نظرسنجی انجام گرفته در آمریکا، سرمایه گذاران انتظار سود و برگشت پول بیشتری را در سال آینده میلادی دارند. این افراد معتقدند که این ارز دیجیتال در سال 2018 به مراتب عملکرد بهتری خواهد داشت و سود بیشتری را برای سرمایه گذاران به همراه خواهد آورد. در ادامه با ارز دیجیتال همراه باشید.

این نظر سنجی که توسط  LendEDU صورت گرفته، شامل چندین سؤال در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتالی است و بین 9 تا 13 نوامبر 2017 از میان 565 نفر از شهروندان آمریکایی صورت پذیرفته است، نشان می‌دهد چیزی در حدود 77 درصد آنها انتظار صعود هر چه بیشتر قیمت بیت کوین را در سال 2018 میلادی دارند.

به نقل از گزارشات «کوین دسک»، بیت کوین سال 2017 را با قیمتی نزدیک به 1000 دلار آغاز کرد و در 14 دسامبر با جهشی باورنکردنی قیمتی بالاتر از 17 هزار دلار را تجربه کرد.

شاید از نتیجه این نظرسنجی بتوان استنباط کرد که نزدیک 75 درصد از سرمایه گذاران تمایل داشته باشند که سرمایه گذاری خود را در بیت کوین افزایش دهند و طبق گفته‌های LendEDU تنها 10 درصد از شرکت کنندگان تمایلی به افزایش سرمایه خود ندارند. 51 درصد آنها اعلام کردند که حداقل یک خرید فیزیکی را با ارزهای دیجیتالی خود خواهند داشت و سی درصد از این افراد نیز اطمینانی از انجام چنین کاری ندارند. 

LendEDU همچنین اعلام کرده که ممکن است قانون گذاری‌ها در مورد بیت کوین باعث ثبات قیمت آن شود و این در حالی است که این کار در تضاد با خواسته عده از طرفداران بیت کوین است. در این نظر سنجی 50 درصد افراد مخالفت قانون گذاری‌های بیشتر در مورد بیت کوین شدند و 30 درصد نیز از این قانون گذاری‌ها ابراز رضایت کردند و خواهان افزایش آنها بودند.

در قسمتی از توضیحات LendEDU آمده است:

طبق یافته‌های ما سهم زیادی از شرکت کنندگان مخالف برقراری قوانین بیشتر در مورد بیت کوین بودند؛ این در حالی است که در نتیجه گیری‌ای جالب، 20 درصد از افراد شرکت کننده در مورد افزایش این قانون گذاری‌ها مطمئن نبودند.

نتایج این نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی‌های مشابه در ماه قبل تفاوت چندان ندارد. در ماه نوامبر این شرکت اعلام کرد که چیزی در حدود یک سوم شرکت کنندگان در یک نظرسنجی بخشی از بیت کوین‌های خود را فروخته‌اند، در حالی که بسیاری از آنها هنوز دست به انجام چنین کاری نزده‌اند.

بیشتر سرمایه گذاران بیت کوین انتظار سود بیشتری در سال 2018 را دارند


یکشنبه 96 دی 3 , ساعت 3:45 عصر

ساعت از 3 گذشته است. چند مامور با لباس شخصی از پله‌های سنگی کتابخانه‌ بالا می‌روند. آن‌ها بسیار مضطربند. قفسه‌های کتابخانه را یکی بعد از دیگری رد می‌کنند تا به قسمت کتاب‌های علمی تخیلی می‌رسند. یک جوان رنگ پریده با موهای تیره، شلوار جین و تی شرت روی یک میز چوبی نشسته و با کسی چت می‌کند. وقتی لپ‌تاپ او را باز می‌کنند هیچ محتوای غیر قانونی روی آن مشاهده نمی‌کنند. شاید او فرد مورد نظر نباشد!

این جوان همان راس ویلیام اولبریک است. جوان 29 ساله‌ی تگزاسی که قبلا دانشجوی فیزیک بوده و الان گفته می‌شود که رییس بزرگترین سایت فروش مواد مخدر در جهان است. پلیس اف‌بی‌آی ادعا می‌کند که اولبریک از سال 2011 سیلک رودرا راه اندازی کرده و از طریق آن مواد مخدر می‌فروشد.

سیلک‌رود معروف‌ترین وب‌سایت در وب پنهان است که از ژانویه‌ی 2011 کار خود را آغاز کرده است. این سایت توسط شخصی با نام رابرتز اداره می‌شد تا زمانی که توسط پلیس FBI از کار افتاد. در سال 2013 شخصی به نام راس ویلیام اولبریک به اتهام راه اندازی این سایت و جعل عنوان رابرتز شناسایی و دستگیر شد. بعد از دستگیری راس ویلیام، دوستان او بار دیگر سیلک رود  2.0 را راه اندازی کردند اما در سال 2014 دوباره این وب‌سایت جنجالی توسط FBI  بسته شد.

راس به زندانیان دیگر یوگا یاد می‌دهد و بیشتر وقت خود را صرف خواندن کتاب می‌کند. الکس کتاب مردی از جمعیت را برایش فرستاده است. فکر می‌کنم این کتاب خیلی مناسب او باشد. این کتاب، داستان کارآگاهی است که به دنبال یک مرد نابغه‌ی جنایتکار  می‌گردد و بعد ها متوجه می‌شود که کسی که به دنبالش بوده، خود اوست. برای همین هم داخل جمعیت می‌رود و گم می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران معمولی تنها به 0.03 درصد از کل محتوای اینترنت دسترسی دارند. سایر محتوای اینترنت که توسط موتورهای جست و جوی معمولی ایندکس نمی‌شوند، در جایی به نام وب عمیق قرار گرفته اند.  برای مثال The Armory بزرگترین مرکز آنلاین خرید و فروش اسلحه است که کاربران می‌توانند علاوه بر بیت کوین از لایت کوین نیز برای خرید و فروش استفاده کنند.

به آمازون مواد مخدر خوش آمدید !

با وجود حساسیت زیادی که راس ویلیام  برای ناشناس ماندن خود به خرج داده بود، تنها چند نکته‌ی ظریف باعث شد تا هویتش آشکار شود. شاید ناشناس ماندن در دنیای مجازی تقریبا غیر ممکن است!

در ابتدای کار سیلک‌رود، راس ویلیام یک پست تبلیغاتی را با نام کاربری Altoid در یکی از فروم های تکنولوژی منتشر کرده بود که البته بعد ها آن را پاک نمود. ولی قبل از اینکه آن را پاک کند، کاربر دیگری پیام Altoid را در پست خود نقل قول کرده بود. همین باعث شد تا آن پیام توسط یک مامور IRS به سادگی و با یک جستجوی کوچک در گوگل  پیدا شود. سال بعد نام کاربری   Altoid برای جذب یک سرمایه گذار بیت کوین، پست دیگری را در همان فروم منتشر کرد. آدرس ایمیلی که Altoid برای تماس با خود به جا گذاشته بود  ایمیل rossulbricht@gmail.com  بود. همین اتفاق کوچک پلی شد میان سیلک‌رود و راس ویلیام اولبریک. رمزعبورهای متعلق به حساب کاربری رابرتز، حساب‌های بیت‌کوین، شهادت یکی از دوستان راس و مدارک دیگر باعث شد تا دادگاه اولبریک را به حبس ابد محکوم کند.

سیلک‌رود طراحی بسیار تمیز و مرتبی داشت و قوانینی که اجازه نمی‌داد ویدئو های پورنوگرافی کودکان و یا اشیای سرقت شده در آن به فروش برسند. مانند eBay می‌توانستید به هر محصول امتیازی بدهید و یا از نمایندگی‌هایی که معرفی می‌شد، نمونه محصول بخواهید. سفارشات با پست فرستاده می‌شد در حالی که آدرس فرستنده‌ی جعلی روی آن  نوشته می‌شد.

سایت های فروش مواد مخدر دیگری هم وجود دارد اما سیلک رود به دلیل رابط کاربری بهتر و سیستم پولی مطمئن تر بیشتر از همه مورد توجه کاربران بود.

نظرسنجی های جهانی سال 2015 در خصوص مواد مخدر نشان می‌دهد که مردم بیش از هر زمان دیگری به خرید اینترنتی مواد مخدر روی آورده اند.

با تمامی این موارد وکیل اولبریک معتقد است که حکم صادر شده برای او منصفانه نیست. این سایت یک محل امن برای خرید و فروش مواد است که به مراتب امن تر از روش‌های سنتی است.

زمانی که من سیلک‌رود را راه می‌انداختم اصلا به فکر سود مالی آن نبودم. سیلک‌رود برای این ایجاد شد چون معتقدم مردم تا زمانیکه به بقیه صدمه نزنند، حق دارند هر چیزی را دوست دارند بخرند و بفروشند.

سوال اینجاست که چه لقبی می‌توان به راس داد. آیا اولبریک آزادی خواهی است که قربانی نبود حریم خصوصی در اینترنت شده است یا تبهکاری که با پنهان کردن خود در فضای وب عمیق، میلیارد ها دلار پول به جیب زده است؟

به هر حال راس ویلیام اولبریک خود را یک کارآفرین معرفی می‌کند:

بهترین راه برای تغییر یک دولت تغییر ذهن حاکم آن است. من فقط سیستم اقتصادی را شبیه سازی کرده ام تا مردم  زندگی در یک دنیای بدون سلطه را تجربه کنند.

به آمازون مواد مخدر خوش آمدید !

دادگاه او را به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم کرده است. حکمی که با اعتراض برخی از طرفداران حفظ حریم خصوصی مواجه شد. عده ای او را با آرون سوارتز، نابغه‌ی برنامه نویسی آمریکایی مقایسه می‌کنند. آرون به علت نفوذ به شبکه رایانه‌ای دانشگاه ام آی تی و دانلود غیر قانونی 4.8  میلیون مقاله‌ی علمی از این شبکه به 35 سال زندان محکوم شده بود. این در حالی است که او قصد داشته این مقالات را برای استفاده رایگان افراد در دیگر وب‌سایت‌ها قرار دهد. آرون با شنیدن این خبر خود را حلق آویز کرد.

اولبریک در دادگاه اعلام کرده است که می‌خواسته مردم را به زندگی با امنیت و حریم خصوصی عادت دهد. این ادعا می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای راه اندازی یک سایت در وب پنهان باشد اما فروش مواد مخدر از طریق آن را توجیه نمی‌کند.

به هر حال راس ویلیام اولبریک یکی از افراد بی شماری است که سعی می‌کنند با دور زدن قوانین دنیای مجازی و از طریق وب عمیق کارهایی مشابه او انجام دهند. شاید با بسته شدن سیلک رود، چندین سایت دیگر با همین محتوا روی کار بیاید اما حکمی که برای راس صادر شده است، زنگ خطر خوبی برای این افراد است.

پنج فن‌آوری که نتوانست هویت “سیلک رود” را مخفی نگه دارد!

بیت کوین

همان‌طور که می دانید بیت کوین یک سرویس پرداخت آنلاین است که به شما اجازه می دهد تا بدون هیچ واسطه ای به انتقال پول غیر قابل بازگشت بپردازید. اگر فکر می کنید که پرداخت های شما توسط بیت کوین قابل ردیابی نیست, بهتر است که در فکر خود تجدید نظر کنید. مانند پول, بیت کوین نیز وابسته و گره خورده به هویت افراد نیست. اما برخلاف پول, تمام تراکنش ها و کیف پول هایی که یک بیت کوین در آنها جابه جا می شود در قسمتی مانند دفتر اسناد که به آن blockchain گفته می شود, ثبت می شوند. با توجه به این امر تنها کاری که یک مجری قانون برای ردیابی یک بیت کوین باید انجام دهد مشخص کردن دو طرف یک تراکنش است.

در مورد قضیه سیلک رود, مأموران ردیابی کردن پول های مبادله شده بین کاربران سایت و کیف پول موجود در لپ تاپ اولبریک را کاری نسبتاً ساده یافتند. سایت سیلک رود سرویسی را به نام “تامبلر” (tumbler) ارائه می داد که توسط آن کاربران می توانستند با جابه جایی بیت کوین ها از طریق چندین کیف پول واسطه, مبدأ پول را پنهان کنند. در این مورد یا اولبریک از تامبلر استفاده نکرده, و یا اینکه این سرویس کمکی به او نکرده است.

 تاریخچه چت ها

به عبارتی می توان گفت که تقریباً هیچ چیز وارد شده به اینترنت از آن پاک نمی شود مخصوصاً سیاهه و تاریخچه چت های شما. هزاران صفحه از چت های انجام شده در رابطه با سیلک رود به مجریان قانون کمک کرد تا بتوانند فعالیت های انجام شده در آن را ردیابی کنند. ارتباطات و گفتگوهای داخلی عمدتاً از طریق برنامه ای رایگان به نام TorChat انجام شده بود. به وسیله‌ی این برنامه می توان از طریق کانال های شبکه Tor ارتباطی رمز شده بین دو طرف در حال گفتگو ایجاد کرد.

اگرچه پیام های شما از طریق TorChat رمزنگاری می شوند ولی اولبریک انتخاب کرده بود که فایلی متنی از گفتگوی او با مدیران دیگر سیلک رود در رایانه‌اش ذخیره شود. اولبریک در سایت سیلک رود از نام مستعار Dread Pirate Roberts استفاده می کرد که مأموران توانستند با تحقیق بسیار متن یا لاگ گفتگوهای انجام شده را در فایلی به همین نام در لپ تاپ او پیدا کنند.

در برنامه TorChat برای اینکه فایل متنی گفتگو های انجام شده در حافظه رایانه ذخیره شوند, کاربر می بایست خودش این قابلیت را روشن کند. حالا اینکه چرا اولبریک این گزینه را روشن کرده است خودش جای سؤال دارد.

شاید به دلیل اینکه فایل های متنی درون حافظه به صورت رمز شده ذخیره می شدند او فکر می کرد که پلیس هیچ‌گاه نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.

 رمزنگاری

به‌وسیله رمزنگاری می توان یک قفل الکترونیکی بروی اطلاعات گذاشت تا دیگر قابل مشاهده نباشند. ولی درنهایت شخصی که کلیدها را دارد می بایست برای دیدن اطلاعات آن‌ها را باز کند. به همین دلیل مأموران می بایست دقیقاً زمانی که اولبریک درحال ورود به کنسول مدیریت سایت سیلک رود بود او را گیر می انداختند.

اولبریک عادت داشت گاهی لپ تاپ خود را بردارد و در فضای بیرون از خانه و در ملأ عام کار کند. از این رو مأموران در همسایگی او در سانفرانسیسکو کمین کردند تا وقتی که او به یک کتابخانه محلی رفت, رایانه خود را روشن کرد و داخل کنسول مدیریت سایت شد. مأموران قبل از اینکه او بتواند در ِ لپ تاپ خود را ببندد و دوباره اطلاعات را قفل کند او را دستگیر کردند. اولبریک همیشه به دیگر مدیران سایت هشدار می داد که در فضای عمومی پشت به جمعیت کار نکنند که صفحه رایانه آنها توسط دیگران دیده شود ولی انگار خود او این نکته را رعایت نمی کرد.

از آنجایی که مأموران قبل از بسته شدن لپ تاپ, اولبریک را دستگیر کردند, آنها توانستند به تمام محتوای هارد درایو او دسترسی پیدا کنند ازجمله: تاریخچه چت ها, دفترچه خاطرات شخصی, صفحه های گسترده‌ی سیلک رود (spreadsheet), و از همه مهم‌تر, کلیدهای رمزگذاری خصوصی استفاده شده توسط “Dread Pirate Roberts”.

در نهایت, رمزنگاری به جای حفاظت از هویت واقعی Dread Pirate Roberts باعث فاش شدن آن شد.

کلید رمزگذاری عمومی Dread Pirate Roberts در تمام پست ها و ایمیل های ارسال شده توسط او در سیلک رود وجود داشت. به وسیله کلید عمومی افراد می توانند هویت فردی که ادعا می کند فرستنده یک پیام است را تائید کنند. در رایانه اولبریک, در پوشه ای به نام “Keys” کلید های خصوصی که در پیام های ارسال شده توسط Dread Pirate Roberts استفاده شده بودند یافت شد. تنها کاری که مأموران می‌بایست انجام می دادند تطبیق دادن کلید های عمومی یافت شده در رایانه اولبریک با کلیدهای استفاده شده در پیام های ارسالی Dread Pirate Roberts بود.

 فیس بوک و دیگر سایت های اجتماعی

اولبریک در همان اولین باری که سایت سیلک رود را عمومی کرد, بذر مرگ خود را نیز پاچید. او برای جلب نظر مردم به سایت خود اولین بار پیامی را در انجمن سایت Bitcointalk.org با نام کاربری Altoid منتشر کرد و از مردم پرسید که آیا تا به حال از این سایت استفاده کرده اند یا خیر.

مدتی بعد خود اولبریک یا شخصی دیگر برای پاک کردن ردپای خود, این پیام را حذف کرد. اما کاربری دیگر پیام Altoid را در پست خود نقل قول کرده بود و آن پیام با جستجویی ساده در گوگل توسط یک مأمور آی آر اس (IRS) یافت شد. بعدها در سال 2011, Altoid دوباره در آن انجمن ظاهر شد و پستی را برای یافتن شخصی به عنوان سرمایه گذار بیت کوین ارسال کرد. او به عنوان آدرس تماس خود ایمیل rossulbricht[at]gmail[dot]com را به جا گذاشت. همان پست باعث شد که مأموران بتوانند نام کاربری Altoid را به اولبریک ارتباط دهند.

حساب کاربری فیس بوک اولبریک نیز به مأموران کمک کرد. برای اثبات اینکه اولبریک همان Dread Pirate Roberts است, مأموران به دنبال فعالیت هایی گشتند که می توانست این دو را به هم ربط دهد. در چتی بین Dread Pirate Roberts و یکی از مدیران سایت در فوریه 2012, او اشاره کرد که در حال خوش گذرانی در تایلند است. در همان زمان اولبریک در صفحه فیس بوک خود تصاویری از مسافرت خود به تایلند ارسال کرد.

 ورود خودکار به سیستم

بخش بسیار بزرگی از مدیریت سرورهای سیلک رود از طریق SSH (Secure Shell) انجام می شد. ssh ابزاری است که توسط آن مدیران می توانند از راه دور بصورت رمز شده به یک سیستم متصل شوند. هاست های ssh را می توان به شکلی پیکربندی کرد که مدیران مورد اعتماد به‌صورت خودکار و بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور وارد سیستم شوند. در کنار “رمزهای عبور” رمزشده, لیستی نیز از اشخاص مورد اعتمادی که می توانند وارد سیستم شوند به‌صورت یک فایل در سرور ذخیره می شود.

در مورد سرور های سیلک رود, تنها دو نام کاربری وجود داشت که دسترسی کامل به تمام بخش های سرور را داشتند. یکی از آن نام های کاربری ” frosty” نام داشت که می توانست از طریق دستگاهی به همین نام به صورت از راه دور وارد سیستم شود. در هنگام دستگیری اولبریک, لپ تاپی که از او ضبط شد نیز همین نام را داشت و با این نام کاربری وارد رایانه خود شده بود. در واقع لپ تاپ او, دسترسی کامل به فعالیت های سایت سیلک رود را داشت.

“جاشوا دراتل”, وکیل مدافع اولبریک در دفاع از موکل خود به هیئت منصفه گفت که هر رایانه می تواند اسم “frosty” داشته باشد و این دلیل محکمی نیست. ولی با توجه به دیگر شواهد ذکر شده در این مطلب و همچنین حساب های SSH یافت شده, هیئت منصفه دلایل کافی و قانع کننده ای را برای محکوم کردن او داشت.

جهت آشنایی بیشتر با این وب سایت و جزئیات دستگیری خالق آن ، پادکست 4 قسمتی بسیار جذاب چنل بی را گوش دهید :

 

دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم

دانلود قسمت سوم

دانلود قسمت چهارم

به آمازون مواد مخدر خوش آمدید !


یکشنبه 96 دی 3 , ساعت 3:43 عصر

کِی برای خرید بیت کوین دیر می شود؟ ابتدا باید پرسید اصلاً برای خرید بیت کوین دیر می‌شود یا نه؟ آیا از اختلاف قیمت معادلی صد دلار بیت کوین امروز و صد دلار بیت کوین سال‌های گذشته باخبرید؟ برای فهمیدن جواب این سؤالات با ارز دیجیتال همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی باز شدن پای بیت کوین به زندگی روزمره خیلی از انسان‌های دنیا، داستان و روایت‌هایی از یک شبه پولدار شدن انسان‌هایی که تعدادشان هم کم نیست و تنها کاری که کرده‌اند صبر و صبر و صبر بوده است. افرادی که پس از خرید بیت کوین‌های خود در سال‌های ابتدایی ظهورش تنها پای بالا و پایین قیمتش ایستاده‌اند و حالا با فروش آنها پول‌های هنگفتی را به جیب زده‌اند.

این روزها مردم از طرفی پیگیر قیمت بیت کوین هستند و از طرف دیگر از خود می‌پرسند که این قیمت تا کجا بالا خواهد رفت و سقف قیمتش چه میزان خواهد بود؟ و از همه مهم‌تر به دنبال جواب این سؤال هستند که آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است یا نه؟

البته این سؤال چندان سؤال جدیدی نیست، وقتی که بیت کوین صد دلار، هزار دلار و حالا که بیشتر از هفده هزار دلار است نیز این قبیل سؤال‌ها پرسیده می‌شود. اما جواب؛ هیچ شکی نیست افرادی که در سال‌های ابتدایی بیت کوین را خریده‌اند و تا به امروز آنها را نفروخته‌اند بیشتری سود را کرده‌اند تا حدی که می‌توان به حال آنهایی که طی هفت سال به چنین سرمایه‌ای رسیده‌اند غبطه خورد. 

صد دلار بیت کوین از ابتدا تا به امروز

اگر اوایل سال 2017 هم صد دلار بیت کوین می‌خریدید حالا پول هنگفتی نصیب شما شده بود.

28 جولای 2010: اگر در این سال که «ساتوشی ناکاموتو» بیت کوین را به جهان معرفی کرد، صد دلار بیت کوین می‌خریدید حالا صاحب 28?341?266 دلار سرمایه بودید. آن سال هر بیت کوین تنها 0?06 دلار قیمت داشت.

12 دسامبر 2011: طی هجده ماهی که می‌شد با بیت کوین آشنا شد و روی آن سرمایه گذاری کرد، قیمت آن در حدود سه هزار درصد افزایش پیدا کرد؛ آن زمان مردم از خود می‌پرسیدند برای خریدش خیلی دیر شده؟ آن زمان بیت کوین 3?19 دلار قیمت داشت و با خرید 100 دلار از آن حالا صاحب بیش از نیم میلیون دلار بودید.

10 دسامبر 2012: یک سال بعد، بیت کوین همچنان به روند صعودی خودش ادامه می‌داد و بیت کوین با قیمت 13?54 دلار با افزایش سیصد درصدی مواجه بود. و صد دلار بیت کوین شما 125 دلار قیمت داشت.

16 دسامبر 2013: سال‌های سخت بیت کوین کم‌کم داشت روزهای طلایی افزایش ارزشش را کمرنگ می‌کرد؛ این زمان بود که بیت کوین محبوبیت خودش را کم‌کم از دست می‌داد و اینجا بود که بهترین زمان برای خرید آن فرا رسید چرا که کمی بعد تا سر حد انفجار قیمتش بالا رفت. بیت کوین با قیمت 780 دلار معامله می‌شد و با خرید 100 دلار بیت کوین و افزایش دو هزار درصدی سرمایه شما چیزی در حدود 2?18 دلار می‌شد. 

12 ژوئن 2017: شش ماه پیش، زمانی بود که هیچ فکرش را نمی‌کرد بیت کوین از قیمت 2?5 هزار دلاری‌اش بالا برود. اما این‌طور نبود بیت کوین دوباره شروع به اوج گرفتن کرد.

5 دسامبر 2017: هفته منتهی به این تاریخ، خود یکی از نقاط عطف تاریخ بیت کوین است که با خرج کردن 100 دلار بر روی بیت کوین می‌توانستید صاحب 145 دلار باشید.

10 دسامبر 2017: اگر شما بیت کوین را در روز یکشنبه که با افت قیمت مواجه بود می‌خریدید می‌توانستید با صرف 100 دلار، 29 دلار سود کنید.

آینده چطور؟

همچنین بخوانید : بررسی دلایلی که باعث می شود قیمت بیت کوین به 1 میلیون دلار برسد

هیچ کس از آینده بیت کوین اطلاعی ندارد، اما به جرئت می‌توان گفت که خرید بیت کوین در هفته گذشته هم سود آورد بوده. شاید دیگر کسی افزایش‌های سه هزار درصدی در قیمت را تجربه نکند و شاید آمارهای بالا مختص آن دسته افرادی باشد که بیت کوین‌های خود را خیلی قبل‌تر خریداری کرده‌اند ولی به نظر بیت کوین هنوز به قله قیمتش نرسیده است.

«رانی ماوس» از متخصصین سهام مشهور در باره بیت کوین و ارزش آن می‌گوید:

در حال حاضر دویست تریلیون دلار به صورت نقد، سهام، اوراق قرضه و طلا داریم که تمام این‌ها به عقیده من دارای ارزشی بیش از ارزش مالی‌شان هستند. اگر نیم درصد از این دویست تریلیون دلار را به صورت بیت کوین دربیاوریم، به یک تریلیون دلار می‌رسیم که می‌تواند از اپل، با ارزش‌ترین شرکت حال حاضر دنیا، بالاتر باشد.

آیا دیگر برای خرید بیت کوین دیر شده است ؟


<   <<   11   12      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ