سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که ساعتی بر خواری فراگرفتن شکیبایی نورزد، همواره در خواری نادانی باقی بماند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:11 عصر

در این هفته بیت کوین کش یک رشد بسیار بزرگ داشت که به دلیل اخبار مهم بیت کوین و اتریوم، کمتر به آن توجه شد. رشد حدود 100 درصد در یک هفته چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

دلایل احتمالی رشد بیت کوین کش

لغو Segwit2x

آیا بیت کوین کش بر بیت کوین غلبه خواهد کرد؟

پس از اعلام رسمی لغو Segwit2x، قیمت بیت کوین از حدود 7200 دلار در کمتر از یک ساعت به 7700 دلار رسید و اکثر کارشناسان انتظار یک رشد ادامه دار را داشتند. اما برخلاف انتظارات، بیت کوین و اکثر آلت کوین ها با کاهش قیمت محسوسی مواجه شدند و سرمایه گذاران به سمت بیت کوین کش رفتند و همین باعث شد که قیمت آن در 24 ساعت بیش از 55 درصد افزایش بیابد.

شبکه های اجتماعی هم نقش خود را به خوبی برای بیت کوین کش ایفا کردند. گروهی از طرفداران و پشتیبانان بیت کوین کش اعلام کردند که بلاک های این ارز از بیت کوین بزرگ تر (ظرفیت بیشتر) خواهد شد و مردم را به سرمایه گذاری در این ارز تشویق می کنند. حتی بعضی از طرفداران اظهار دارند که بیت کوین کش به زودی بر بیت کوین غلبه می کند.

تاخیر در بیت کوین گلد

تاخیر و اخبار غیر شفاف از بیت کوین گلد هم در افزایش قیمت اولین فورک بیت کوین بی تاثیر نبوده است. بیت کوین گلد با شعار هایی که هر سرمایه گذاری را وسوسه می کند و همچنین با امکان پامپ اولیه، هنوز زمان عرضه مشخصی ندارد و بیت کوین کش بدون رقیب مانده است.

دلایل احساسی

بیت کوین کش سابقه رشد قیمت های فوق العاده را دارد و بعضی از سرمایه گذاران با توجه به این موضوع و بدون هیچگونه تحلیل، پس از شروع رشد، سریعا در بیت کش سرمایه گذاری کردند و همانطور که گفتیم شعارهای شبکه های اجتماعی هم تاثیرات زیادی در این صعود گذاشتند.

چشم انداز

گروهی از طرفدران بیت کوین کش اظهار داشتند که در آینده ای نه چندان دور این ارز بر بیت کوین غلبه خواهد کرد اما شعار ها اگر عملی نشوند، پس از مدتی فراموش خواهند شد.

بیت کوین کش برای ادامه صعود خود نیاز به زمان برای اثبات ادعاهای خود دارد. پیشبینی می شود که قیمت اصلاح شود اما بعد از اصلاح هم احتمالا بالای 600 دلار می ماند.

 

همراهان عزیز سایت ارزدیجیتال، این مقاله براساس تحقیقات و مشاهدات شخصی نوشته شده است.

آیا بیت کوین کش بر بیت کوین غلبه خواهد کرد؟


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:9 عصر
برنامه بیت کوین گُلد برای راه اندازی شبکه در روز 22 آبان (12نوامبر)Reviewed by حامد صالحیonNov 13 Rating: 5.0  

فورکی که بیت کوین گُلد(BTG) نام گرفته، از زمانیکه طرح های خود برای منشعب نمودن شبکه بیت کوین و تغییر الگوریتم توافق این ارز را اعلام کرده، کاملا اسرار آمیز بنظر می رسد.
به گفته این تیم این انشعاب سازی در روز 25 اکتبر( 3 آبان) روی خواهد داد  و قرار بر این بوده که این شبکه از 1 نوامبر(10 آبان) آغاز بکار کند. اما توسعه دهندگان بیت کوین گُلد این پروژه را تا به امروز به پایان نرسانده اند و آنها عنوان داشتند که این شبکه در روز 12 نوامبر 2017(22 آبان 1396) در ساعت 2 بعد از ظهر بوقت جهانی(10:30 شب به وقت تهران) راه اندازی خواهد شد.

برنامه بیت کوین گُلد برای راه اندازی شبکه در روز 22 آبان (12نوامبر)

شبکه اصلی بیت کوین گُلد چند روز دیگر راه اندازی خواهد شد

به گفته سخنگوی “انجمن بیت کوین گُلد” این تیم قصد دارد شبکه بیت کوین گُلد را در روز یکشنبه راه اندازی کند.
تیم بیت کوین گُلد عنوان داشته که یک سرویس گره ای کامل برای دانلود آماده سازی خواهد کرد و بلاکچین بیت کوین گُلد رسما آغاز بکار خواهد نمود. کاربران می توانند بلاک ها را استخراج کنند و استخرهایی از سرتاسر جهان این اعلان تیم بیت کوین گُلد را تایید کرده اند.

تیم بیت کوین گُلد با شرح جزییات این موضوع عنوان داشته:

“کیف پول ها و صرافی ها (به محض اینکه آنها آماده شوند) می توانند به پردازش واریز ها و برداشت ها و مبادلات بپردازند. این اوج سختی کار در این ماه است که منجر به تغییرات و پیشرفت های بسیاری خواهد شد
ما از جوامع سرتاسر جهان بسیار سپاسگزاریم که به شبکه های آزمایشی ما کمک کردند و علاوه بر این صبورانه روند ماینینگ خود را مورد آزمایش قرار دادند.

تغییر در پایگاه کدها و وبسایت غیر رسمی بیت کوین گُلد

پروتکل جدیدی به پایگاه کدهای بیت کوین گُلد اضافه شده که شامل تغییر در الگوریتم Equihash PoW، الگوریتم Replay Protection و الگوریتم تنظیم دشواری (DAA) و فرمت آدرس جدید می باشد.

علاوه بر این تیم بیت کوین گُلد عنوان داشته که از همه “توسعه دهندگان سرویس” که در ساخت اکوسیستم بیت کوین گُلد به آنها کمک کرده اند، بسیار سپاسگذار است. این تیم قصد دارد مستندات استخراج خود را بروز رسانی کند، بنابراین بیت کوین گُلد می تواند به آسانی توسط هر فردی استخراج شود و همچنین به توسعه دهندگان سرویس با اطلاعات تکنیکی بیشتر کمک نماید. لیست
همچنین سایت بیت کوین گُلد نیز یک صفحه از وبسایت غیر رسمی خود را به شرح اسامی سایت ها و تیم هایی که با آنها ارتباطی ندارند هستند اختصاص داده است.

ده صرافی در حال پیش خرید و پیش فروش بیت کوین گُلد هستند

جامعه ارزهای رمزگذاری شده هنوز به این فورک و توکن های مربوط به آن به دیده شک و تردید نگاه می کند و استخراج اولین بلاک بیت کوین گُلد همچنان موضوعی بحث برانگیز محسوب می شود. علاوه بر این تا آنجاییکه به فراهم آورندگان کیف پول ها و صرافی ها مربوط است، معامله گران چندانی وجود ندارد که به حمایت این فورک خاص بپردازند. بر اساس اطلاعات Coinmarketcap، در حال حاضر تعداد ده صرافی به پیش خرید و پیش فروش بیت کوین گُلد می پردازند.
بیت فینِکس(Bitfinex)، هیت بی تی سی(Hitbtc)، کوین نِست(Coinnest)، بینانس(Binance)، یوبیت(Yobit)، گِیت(Gate.io) و تعدادی دیگر از جمله این صرافیها می باشند. پیش خرید و پیش فروش بیت کوین گُلد با قیمتی معادل 160 تا 260 دلار به ازای هر بیت کوین در این پلتفرم های مبادلاتی خاص صورت می گیرد.

 

 

به نظرتان در 22 آبان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا شما هم به این فورک و فعالیت های آن مشکوک هستید یا به دیده مثبت یه آن نگاه می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 

 

منبع: news.bitcoin

برنامه بیت کوین گُلد برای راه اندازی شبکه در روز 22 آبان (12نوامبر)


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:7 عصر
آیا با بیت کوین ناآشنا هستید؟ در اینجا به چگونگی طی کردن مراحل اولیه می پردازیمReviewed by حامد صالحیonNov 13Rating: 5.0

اگر با بیت کوین ناآشنا هستید پس خوش آمدید!
ما یک جامعه متشکل از افراد از سرتاسر جهان هستیم و همانطور که برای شما قابل تصور است همانند سایر افراد زندگی می کنیم و در پی آینده پول می باشیم.
اجازه دهید از اصطلاحات فنی و فلسفی چشم پوشی کنیم و فقط به نحوه استفاده از آن بپردازیم.

بیت کوین مانند هر چیز جدیدی ابتدا گیج کننده بنظر می رسد.

با وجودیکه چهار سال از پذیرش بیت کوین توسط غالب افراد می گذرد،اما اوضاع به گونه ای است که حتی یک اقتصاددان معروفی همچون پائول کروگمن(Paul Krugman) بر پتانسیل های اینترنت چنان که باید واقف نگشته و آنرا چندان کارآمد نمی داند.
او می نویسد:

“رشد اینترنت به شدت کاهش یافته است و اکثر افراد چیزی ندارند که به یکدیگر بگویند.تا سال 2005 یا همین حدود آشکار می شود که تاثیر اینترنت بر اقتصادی  بر پایه استفاده از دستگاه فکس می باشد و نه بیش از آن.”

وقتی که کمی به گذشته نگاه کنیم تایید می کنیم که هیچکس بطور کامل قدردان فناوری از زمان آغاز آن یا حتی سالهای اولیه تکمیل و تصحیحِ آن نبوده است.
این حقیقت در مورد بیت کوین هم صدق می کند یا خواهد کرد.
نظرات و تحلیل ها راجع به استفاده مجرمانه از بیت کوین یا علاقمندی به استفاده از آن در چنین مسیری تا امروز چندان مورد توجه مردم نبوده است و این درحالی ست که برخی افراد(معمولا حکومیت های اقتدار گرا) به ادامه این مسیر(نشان دادن جنبه های کلاه برداری) تمایل دارند ولی بسیاری دیگر از استخراج کنندگان یا دارندگان بیت کوین از آن دسته افرادی محسوب می شوند که به یک سیستم پرداخت قابل اطمینان و پولی که ارزش آن از خطرات و مشکلات قابل حفظ است(یا بهتر قابل حفظ است)، تمایل دارند.

هرگونه تصور غلو آمیز را کنار بگذارید، چه تصور خوب چه بد، بجای آن اصول بیت کوین را بعنوان یک شبکه و بعنوان نوعی وجه نقد در نظر بگیرید.

آیا با بیت کوین ناآشنا هستید؟ در اینجا به چگونگی طی کردن مراحل اولیه می پردازیم

یک کیف پول روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید

به این نوع کیف پول به چشم یک صندوق پست الکترونیک(ایمیل) نگاه کنید.
شما واقعا نمی دانید که ایمیل چطور کار می کند، اما از آن جهت برخی ارتباطات خود از آن استفاده می کنید. این در مورد سایر رسانه های اجتماعی نیز صدق می کند و شما قدردان قدرت آنها هستید چرا که آنها را تجربه کرده اید.
برای اینکه بتوانید بیت کوین در اختیار داشته باشید باید از آن استفاده کنید و آنرا به نحو عملی تجربه نمایید. اولین اقدام این است که یک کیف پول را دانلود کنید.
کیف پول یک قطعه نرم افزاری است که روی گوشی های هوشمند شما یا کامپیوترهای خانگی تان نصب می شود. با یک آدرس ایمیل کار ادامه خواهد یافت، شما آدرس ایمیلتان را وارد می کنید اما تنها برای کسب درآمد.
گزینه های بسیاری وجود دارد و  از این لینک می توانید لیستی متنوع از کیف پول ها را مشاهده و مقایسه کنید.
پیامهای کیف پول را دنبال کنید. پنجره های کوچک جالبی را خواهید دید که به شما کدهای کیو آر (QR) را که از مربعی حاوی مستطیل های سیاه و سفید و مربع های دیگر درون یک سری مربع دیگر می باشد، نشان می دهد. در زیر آنها یک ردیف از حروف و اعداد، کوچک و بزرگ، قرار دارد.
کد کیو آر و حروف الفبا و اعدادی که در زیر قرار دارند در واقع یک چیز هستند. آنها همه آدرس ایمیل شما… ببخشید آدرس وجوه نقدِ شما هستند!
از این مرحله شما می توانید به هر میزانی که مایلید بیت کوین دریافت و ارسال کنید.

آیا با بیت کوین ناآشنا هستید؟ در اینجا به چگونگی طی کردن مراحل اولیه می پردازیم

خریدِ بیت کوین، خرید با بیت کوین

اکنون که شما کیف پول خود را جهت دریافت و ارسال نصب نموده اید، ممکن است تمایل داشته باشد تعدادی بیت کوین دریافت کنید. چندین روش جهت انجام این کار وجود دارد.
یکی از روش ها این است که اگر شما دوستی دارید که تعدادی از آنها را در اختیار دارد و تا کنون اقدام به ارسال آنها نکرده است بطور آزمایشی می توانید از او درخواست کنید برای شما این ارز را ارسال کند.
مشورت با یک فرد آگاه و متخصص و بررسی و تحقیق اجمالی آینده پول می تواند بسیار مفید فایده باشد.
روش دوم این است که اگر شما چندان عجله ای ندارید و می توانید منتظر بمانید، تلاش کنید چند بیت کوین کسب کنید. می توانید ببینید آیا کسی در ازای خدماتی که ارائه می دهید یا کالایی که بفروش می رسانید، بیت کوین به شما پرداخت می کند. بررسی کنید تا دریابید چنین شخصی وجود دارد یا خیر. ممکن است چنین شخصی وجود داشته باشد که به این کار تمایل دارد و شما از آن شگفت زده شوید.
سومین روش ساده ترین آن است. فقط کافیست اندکی تلاش کرده یک صرافی(معتبر و مناسب) پیدا کنید.
از این مرحله شما می توانید خرید کنید یا به سهولت آنرا در کیف پول خود پس انداز نمایید. توصیه من این است که حداقل یکبار خرید کنید.
اما سوار شدن بر موج قیمت بیت کوین هم می تواند سرگرم کننده باشد. (نکته: موج آن همیشه سعودی نیست).

مسائل فنیآیا با بیت کوین ناآشنا هستید؟ در اینجا به چگونگی طی کردن مراحل اولیه می پردازیم

من عمدا از طرح مسائل فنی مثل شناخت ارزهای دیجیتال، نرخ هش (hash-rates)، گره ها(nodes)، بلوک ها(blocks)، تمرکز زدایی(decentralization)، فورک ها(forks) و هر آنچه باعث می شود عمیقا در مفاهیم بیت کوین فرو رویم اجتناب می کنم(در آینده نزدیک آموزش های جامع و کامل تری ارائه خواهد شد)

این مسائل جهت بررسی بسیار هیجان انگیز هستند و شما در نهایت پس از آنکه پی بردید بیت کوین واقعا چیست، قدردان آن خواهید بود. اما اکنون فقط کافیست مقدار اندکی از پول خود را خرج کنید، تنها برای اینکه امتحان کرده باشید.

من تصور می کنم شما می توانید آینده بسیار خارق العاده ای را با آن تجربه کنید.

 

 

چه نکاتی در بیت کوین و ارزهای دیجیتال و بلاکچین برای شما جذاب است؟ به نظر شما چه بخش هایی در کشور برای شناخت این موارد فعال و تقویت شوند؟ در حال حاضر جامعه چه بخش از این صنعت را به سرعت مورد پذیرش قرار خواهد داد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 

 

منبع: news.bitcoin

آیا با بیت کوین ناآشنا هستید؟ در اینجا به چگونگی طی کردن مراحل اولیه می پردازیم


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:5 عصر

در طول دهه های گذشته، شرکت هایی که تقریباً هیچ دارایی فیزیکی نداشتند به موفق ترین کسب و کارها در حوزه ی صنایع مربوط به خود تبدیل شدند. بیت کوین، در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهان پیشتاز است و در مسیر رقابت با ارزهای فیات (بدون پشتوانه) موجود و صنعت مالی قرار گرفته است.

اوبر(Uber)، ایر بی ­ان­ بی(Airbnb) و آمازون(Amazon)

آمازون که از سال 1997(1376) به عنوان یک حباب و مدل کسب و کار ناپایدار مورد انتقاد قرار گرفته بود، بیش از دو دهه است که با ارزش گذاری بازاری 544 میلیارد دلار(2،259،232،000،000،000 تومان)، دومین شرکت فناوری بزرگ در بازار جهانی می باشد.
سرانجام، آمازون که با پیشتازی در زمینه ی ارائه سرویس در صنعت بین المللی تجارت الکترونیکی(e-commerce) تکامل یافت در چند سال اخیر از نرخ رشد علی بابا(Alibaba) پیشی گرفته است.

بیت کوین، پیشتاز در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهانی و صنعت مالی

کسب و کارهایی نظیر Uber و Airbnb که از لحاظ ساختاری مشابه آمازون هستند در گرایش به محدود کردن دارایی های فیزیکی، از حد مورد انتظار سرمایه گذاران بسیار فراتر رفته اند.
Uber نیز همانند آمازون، برای بهره برداری گسترده تر جهانی از شبکه ی حمل و نقل و به اشتراک گذاری خودرو (ride-sharing)، بسیاری از خودروها را پذیرش نمی کند.
Airbnb مستغلات زیادی را برای تقویت شبکه در بازار رفاهی (hospitality marketplace) نگه نمی دارد.

بیت کوین، پیشتاز در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهانی و صنعت مالی

با وجود عدم وجود دارایی های فیزیکی، سه شرکت ذکر شده در بالا توسط فناوری های نوآورانه و انقلابی، به طور کامل صنایع مربوط به حوزه ی خودشان را متحول کرده اند.

دیجیتالی کردن پول توسط بیت کوین

بیت کوین، تقریباً به طور یکسانی در فرآیند دیجیتالی کردن صنعت مالی جهانی و دیجیتالی کردن پول پیشتاز است، در حالی که کاربران بیت کوین می توانند روش نگهداری ارزهای دیجیتالی به سبک پول های فیزیکی را انتخاب کنند، اما اکثر قریب به اتفاق آن ها، بیت کوین ها را در کیف های پول و پلتفرم های تجاری ذخیره می کنند.
تراکنش های بیت کوین به شیوه ی همتا به همتا(peer-to-peer) بدون وجود واسطه انجام می شوند.

بیت کوین، پیشتاز در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهانی و صنعت مالی

استیفن برنز(Stephen Burns) به عنوان نویسنده ای برجسته، یک کارآفرین و معامله گر در توییتر خود اظهار داشته:

آمازون هیچ فروشگاهی ندارد
اوبر هیچ ماشینی ندارد
فیسبوک هیچ محتوایی تولید نمیکند
علی بابا هیچ موجودی کالایی ندارد
اِیر بی اِن بی هیچ املاک و مستغلاتی ندارد
و بیت کوین هم پول فیزیکی ندارد

بیت کوین، پیشتاز در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهانی و صنعت مالی

در حال حاضر، بیت کوین به طور فزاینده ای رسمیت یافته و به عنوان منبع قدرتمند ذخیره ی ارزش و مأمنی برای دارایی ها و به عنوان طلای دیجیتالی شناخته شده است.
صندوق پوشش ریسک(Hedge funds)، سرمایه گذاران نهادی و معامله گران خرده فروش(retail traders) به سوی بازار بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده شتافته اند تا در سرمایه گذاری بر روی بیت کوین شرکت کنند که Leo Melamed مدیر CME، آن را به عنوان یک “کلاس جدید دارایی” توصیف کرده است.

در دراز مدت، بیت کوین توسط ارزهای فیات و پولی موجود، سیستم های بانکی و مالی که بازار جهانی را در دست خود دارند، رقابت کرده و در نهایت جای پای خود را به عنوان ارز دیجیتالی جهانی، محکم خواهد کرد.

 

 

نظر شما در اینباره چیست؟ آیا ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین می توانند نقش پررنگی در آینده مالی دنیا ایفا کنند؟ چه موانعی بر سر راه این فناوری وجود خواهد داشت؟ ما را از نظرات خود آگاه کنید

 

 

منبع: cointelegraph

بیت کوین، پیشتاز در دیجیتالی کردن سیستم پولی جهانی و صنعت مالی


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:2 عصر
بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!Reviewed by حامد صالحیonNov 14Rating: 5.0

سال گذشته، DAO، صندوق سرمایه گذاری مستقل غیر متمرکز، هک شد و 50 میلیون دلار را از دست داد. در جولای(تیر) ، یک هکر توانست با کشف اشکال(باگ) موجود در کیف پول های پاریتی(Parity)، از اتریوم 31 میلیون دلار را به سرقت ببرد.
امروزه، ما هنوز هم دچار بدترین هک ها هستیم، با این تفاوت که سهم ها و مبالغ ها بزرگتر شده و دردسر بیشتری به همراه خواهند داشت.
دو روز پیش، کاربری به نام ‘devops199’ در گیت هابِ پاریتی ، موضوعی را مطرح کرد با این عنوان:

“هر کسی می تواند قرارداد شما را از بین ببرد”

که به نظر می رسد او با این مطلب می خواهد به پاریتی(شرکتی که قراردادهای هوشمند به کاربران در شبکه ی اتریوم ارائه می دهد) درباره ی وجود آسیب پذیری در قرارداد هوشمندش اطلاع دهد.

قرارداد هوشمندی که او به آن اشاره دارد، مربوط به یک “قرارداد چند امضائی” می باشد که افراد زیادی از آن به عنوان یک “کیف پول دیجیتالی” برای ذخیره ی امن اتریوم هایشان استفاده می کنند. اینطور که معلوم است، این کیف پول یک اشکال(باگ) در کدش داشته. این باگ یا بهتر است بگوییم آسیب پذیری امنیتی به devops199 اجازه داد تا خودش را به عنوان یکی از صاحبان قرارداد جا بزند. این آسیب پذیری به او امکان انجام تقریباً هر کاری را می دهد.

سپس کاری که Devops199 انجام داد، که می تواند یکی از پرهزینه ترین اشتباهات باشد، این بود:

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!او قرارداد را از بین برد!
در اصل، او قابلیت قرارداد هوشمند که به مالکان اتریوم اجازه ی انتقال اتریوم هایشان می داد، را از بین برد. او، اتریوم را در قرارداد محبوس کرد و عملاً برای همیشه آن را بلااستفاده کرد. با این حال، اینگونه به نظر می رسد که او کاملاً متوجه نشده که چه اتفاقی افتاده است.

 

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

آیا انتقال اتریوم توسط صاحبان کار انجام می شود؟

نه… نه!  تو پول خیلی زیادی را به فنا دادی و از بین بردی!

در اصل، هر کسی که از این کیف پول چند امضائی استفاده می کند از این به بعد نمی تواند به  اتریوم هایشان دسترسی داشته باشند. برآورد مقدار اتریوم موجود در این قراردادها از 150 میلیون دلار آمریکا تا 300 میلیون دلار است.

پاریتی که کیف پول های چند امضائی اش در جولای هک شده بود، یک بار دیگر “هشدار امنیتی” صادر کرد و گفت:

“بسیار متأسفیم که اتفاق دیروز، به ویژه با تمام گمانه زنی های مربوط به این موضوع، باعث نگرانی بسیار و سردرگمی کاربران ما و انجمن شد. ما به رسیدگی به این وضعیت ادامه می دهیم و در حال بررسی تمامی راه حل ها و پیامدهای ممکن هستیم.”

آخرین مطلبی که از Devops199 دیدیم این بود:

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

ارائه ی راه حل

باید به این نکته توجه داشت که در واقع خود اتریوم، به طور کامل حذف نمی شود. اتریوم همچنان وجود دارد اما به سادگی قابل دسترسی نیست.
فرض کنید 280 میلیون دلار در صندوق امانات بانک ذخیره شده است. فردی می تواند به نحوی وارد بانک شود و بگوید صاحب آن صندوق امانت است. او بدون هیچ مشکلی دسترسی کامل به صندوق خواهد داشت و در نتیجه می تواند کلید آن صندوق را برای همیشه از بین ببرد. این کلید، کاملاً منحصر به فرد است و به هیچ طریق نمی تواند مجدد تولید شود.
اما با این وجود، برای این مشکل، راه حلی وجود دارد. به لحظه ای برگردیم که کلید اصلی از دست رفته، آیا می دانید که این کلید را از دست نداده اید؟ شوخی نمیکنم، با بلاکچین، این امر واقعاً امکان پذیر است.

هنگامی که DAO، ابزار سرمایه گذاری غیر متمرکز، در اوایل امسال هک شد، تمامی تراکنش ها بر روی شبکه ی اتریوم برگشت خورد تا زمان هک. به عبارت دیگر تمام افراد موجود در شبکه تصمیم گرفتند تا بلاکچین را به قبل از وقوع هک، یعنی از آخرین بلوک، هارد فورک کنند که البته، از لحاظ فنی این موضوع علیه قوانین شبکه اتریوم بود.
اما با انجام این کار، تمامی تراکنش هایی که از آن بلوک به بعد اتفاق افتاده بودند، هرگز به سرانجام نمی رسیدند از جمله خود هک. به هر حال، یک تراکنش فقط هنگامی که در بلاکچین موجود باشد اجرا می شود.

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

با این وجود هنگامی که برای به دست آوردن مجدد وجوه از دست رفته در طول هک DAO، تصمیم به هارد فورک شبکه ی اتریوم گرفته شد، بخشی از شبکه با این تصمیم موافق نبودند. این افراد با بازگشت به آخرین بلوک قبل از هک موافق نبودند و ساختمان زنجیره ی اصلی را حفظ کردند. ناگهان، 2 نسخه از اتریوم به وجود آمد:

اتریوم و اتریوم کلاسیک

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

امروز، در زمان نوشتن این مقاله، اتریوم کلاسیک هنوز هم وجود دارد و ارزش بازار آن حدود 1?3 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش زنجیره ی اتریوم فورک شده(زنجیره ای که هک را به عقب برگرداند) حدود 30 میلیارد دلار است.
با توجه به بحث های اخیر، بسیار بعید به نظر می رسد که شبکه ی اتریوم مجدداً برای هارد فورک انتخاب شود. شاید توسعه دهندگان پاریتی بتوانند راه حل سحرآمیزی برای این مشکل بیابند اما من به شخصه تردید دارم.

انتقاد دوباره از اتریوم

ممکن است هم اکنون زمان آن فرا رسیده باشد که یک گام به عقب برداشته و طرح قراردادهای هوشمند را دوباره بررسی کنیم. این اولین باری نیست که یک باگ در یکی از این قراردادها منجر به در معرض خطر قرار گرفتن مبالغ هنگفت می شود. بنیاد اتریوم تمایل دارد اتریوم را بزرگ جلوه دهد، چرا که یک پلتفرم قرارداد هوشمند، یک تورینگ کامل(turing-complete) است و این یعنی تقریباً هر چیزی را می توان بر روی آن کدگذاری کرده و به آن اعمال کرد.

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

تاکنون، این انتخاب خاص طراحی باعث شده بیش از نیم میلیارد دلار به هر طریقی به خطر افتد

کامل بودن تورینگ، همواره منجر به آسیب پذیری می شود، زیرا قدرت یک قرارداد به طور طبیعی به توانایی توسعه دهنده آن بستگی دارد. از هر توسعه‌دهنده ای بپرسید که چند وقت یکبار کدهایی که می نویسد، دانسته یا ندانسته به طور تصادفی شامل باگ های مختلفی است، ممکن است درک کنید که چرا کل مفهوم قراردادهای هوشمند « turing-complete» بدون ممیزی به طور وحشتناکی، زمانی که پای پول هنگفتی در میان است، خطرناک است.

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!

گاوین وود (Gavin Wood)

انتخاب های طراحی، پیامدهایی به دنبال دارد و در برخی موارد زمان آن است که آن ها را مجدد ارزیابی کنیم. به عنوان مثال، برای یک پلتفرم عقد قرارداد هوشمند این منطقی است که فقط گسترش قراردادهای هوشمندِ از قبل تست شده را که شده توسط متخصصان بررسی شده، مجاز بداند.
البته، این یک فرآیندِ بسیار متمرکز در یک سیستم غیر متمرکز است. و قطعاً معیارهای بسیاری در پسِ طراحی یک پلتفرم قرارداد هوشمند وجود دارد. این سبک سنگین کردن ها ارزش فکر کردن دارند زیرا اگر هیچ چیز تغییر نکند، اتریوم همواره توسط مسائل امنیتی به دردسر خواهد افتاد.
حامیان اتریوم معتقدند که نباید این پلتفرم را برای اشتباهاتی که توسعه دهندگان قرارداد هوشمند داشته اند، سرزنش کرد و تا حدودی نیز این صحبت درست است. با این حال، فراموش نکنید که پاریتی توسط نوجوانی ناشناس، نابالغ و فاقد صلاحیت اجرا نشده و اولین قرارداد هوشمند او هم محسوب نمی شود، نه، پاریتی توسط خود گاوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، بنا نهاده شده است.
اگر قراردادهای هوشمند او همواره چنین کاستی هایی دارند پس چگونه ایمن ترین قراردادهای هوشمند تورینگ کامل در آینده خواهند بود؟

 

 

 

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آیا این باگ های مهلک آخرین نوع از دست خواهد بود؟ راه حل جلوگیری از این قبیل حوادث چیست؟ نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید

 

 

منبع: hackernoon

بله، این بچه واقعاً با دستکاری قراردادهای هوشمند اتریوم، 300 میلیون دلار را از بین برد!


   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ