سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدای سبحان، هر آن که را دینش استوار ودستانش گشوده باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 96 آبان 27 , ساعت 7:0 عصر

هارد فورک سگویت2x مورد انتظار بیت کوین که باعث دامپینگ(زیر قیمت به فروش رسیدن) وسیع ارز رمزنگاری شده می شد، تحقق نیافت. این غول خفته، یعنی بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، بیدار شده و با بالا بردن شدید قیمت، همه را شگفت زده کرد.
به جای آنکه اتریوم از سد بیت کوین برای به دست گرفتن جایگاه رهبری عبور کند، بیت کوین کش از سد اتریوم گذشته و در جایگاه دوم قرار گرفت (علیرغم اینکه تصور می‌شد اتریوم به عنوان ارزشمندترین ارز رمزنگاری به جایگاه اول برسد، در حال حاضر در جایگاه سوم قرار گرفته است). با این حال، جذابیتی که بیت کوین کش به دست آورده است به اتریوم کمک خواهد کرد تا جایگاه دوم خود را مجدداً باز یابد.
در عین حال، کارشناسان همچنان پیش بینی می کنند که روند افزایشی قیمت بیت کوین، هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت، ادامه خواهد داشت.

بیایید ببینیم که نمودارها چه چیزی را پیش بینی می کنند.

(BTC)/(USD)

پس از بالا رفتن قیمت ارز رمزنگاری شده از مبلغ 650 دلار به 2?969?99 دلار، این ارز به میزان 50 درصد سطوح بازگشتی فیبوناچی پشتیبانی شد. در گام دومِ بالا رفتن قیمت که در آن بیت کوین از 1?752 دلار به 4?975 دلار رسید، میزان اصلاح حرکت به 61?8 درصد سطوح بازگشتی فیبوناچی رسید. در پاییز امسال، همان مسیر قبلی، یعنی حدود 50 درصد افزایش قیمت از 2?974 دلار به 7?875 دلار دنبال می شود.
قیمت بیت کوین پس از نزول به 5560 دلار که قبلاً رخ داده بود، طی 24 ساعت گذشته 17 درصد افزایش یافته است. از آن پس، قیمت بیت کوین در6450 دلار تثبیت شده و افزایشی روزانه در حدود 890 دلار را به ثبت رسانده است.
با تنزل قیمت ها به واسطه ی فزونی عرضه ی سرمایه ‌گذاران بزرگ بیت کوین بر تقاضا و افزایش سریع ارزش بیت کوین کش، ارزش بیت کوین طی آخر هفته گذشته به طور ناگهانی کاهش یافت. با این حال، همانطور که انتظار می رفت، در حالی که قیمت بیت کوین کش از بالای 2800 دلار به 1200 دلار سقوط کرد، قیمت بیت کوین نسبتاً سریع به حالت قبلی خود بازگشت.

 

هر دو مبلغ پایین قبلی با شیب صعودی بالایی در مقادیر کم شکل گرفته بودند.حرکت صعودی امروز، بسیار مشابه با کنش قیمت، در طول تشکیل دو مورد مذکور است.
با این حال، افزایش قیمت کنونی، طی روند خود با مقاومتی روبرو بوده که قبلاً به عنوان یک حامی عمل کرده بود. EMA  20-روزه نیز در همان سطح قرار دارد. بنابراین، ما باید با دقت مراقب سطوح 6?500 دلاری باشیم.
اگر بیت کوین قادر باشد در بالای خط روند قرار گیرد، احتمال بازنگری و بررسی مجدد اوج قیمت ها افزایش می یابد. از سوی دیگر، اگر این ارز از خط روند خود نزول کند، احتمال بازنگری و بررسی مجدد قیمت های پایین قبلی نیز وجود دارد.
ما علامت مشخصی در خرید با ریسک مناسب برای نسبت بازده به ریسک در اختیار نداریم. بنابراین، در حال حاضر هیچ معامله ای توصیه نمی شود.

قیمت بیت‌کوین تا 17? افزایش می یابد، آیا در کوتاه مدت به افزایش قیمت همیشگی دست پیدا خواهد کرد؟

قیمت بیت کوین پس از نزول به 5560 دلار که قبلاً رخ داده بود، طی 24 ساعت گذشته 17 درصد افزایش یافته است. از آن پس، قیمت بیت کوین در6450 دلار تثبیت شده و افزایشی روزانه در حدود 890 دلار را به ثبت رسانده است.
با تنزل قیمت ها به واسطه ی فزونی عرضه ی سرمایه ‌گذاران بزرگ بیت کوین بر تقاضا و افزایش سریع ارزش بیت کوین کش، ارزش بیت کوین طی آخر هفته گذشته به طور ناگهانی کاهش یافت. با این حال، همانطور که انتظار می رفت، در حالی که قیمت بیت کوین کش از بالای 2800 دلار به 1200 دلار سقوط کرد، قیمت بیت کوین نسبتاً سریع به حالت قبلی خود بازگشت.

شاخص های کوتاه مدت برای افزایش قیمت بیت کوین

طی چند روز گذشته، در حالی که معامله گران به خاطر ترس از عدم قطعیت بازار و اصلاح عمده ی قیمت بیت کوین، با سرآسیمگی شروع به فروش بیت کوین های خود کردند، تنزل زیاد قیمت‌ بیت کوین به اثر دومینو(domino effect) منجر شد. در نتیجه، برای اولین بار در تاریخ، حجم مبادلات روزانه بیت کوین و بیت کوین کش از مرز 10 میلیارد دلار گذشت.
با این حال، همانطور که بیت کوین چندین بار در سال گذشته نشان داده شده است، در کوتاه مدت به میزان قابل توجهی سریع تر از انتظار اغلب تحلیلگران به حدود 6500 دلار بازگشته است.
از لحاظ تاریخی، بیت کوین پس از رسیدن به یک قیمت بالای جدید، تمایل دارد که خود را به نقطه ای بالاتر از قیمت های ثبت شده ی قبلی رسانده و یک رالی جدید را برای این هدف آغاز می کند. به عنوان مثال، هنگامی که قیمت بیت کوین در اوایل سال جاری به قیمت 4500 دلار رسید، قیمت خود را به حدود 3300 دلار تغییر داد و یک رالی جدید را آغاز کرد، بدین ترتیب توانست قیمت خود را به 5000 دلار برساند.
احتمالاً در هفته های آتی روند مشابهی در بازار ایالات متحده رخ خواهد داد. با توجه به ورود سرمایه گذاران نهادی(institutional investors) و خرده فروش به بازار بیت کوین، همراه با ده ها میلیارد دلار بودجه ی جدید، دومین بازار بزرگ بیت کوین در پشت ژاپن، بسیار خوش بینانه است.
بزرگترین گزینه های مبادلات داخلی و جهانی، یعنی CME Group و CBOE، به منظور تأمین زیرساخت ها و نقدینگی کافی برای سرمایه گذاران نهادی، تا پایان سال 2017 مبادلات آتی بیت کوین را آغاز خواهند کرد.
پیش از این، مایک نووگراتز(Mike Novogratz)، میلیاردر صندوق سرمایه گذاری پوششی(hedge fund)، اظهار داشته بود که خیل عظیمی از سرمایه گذاران نهادی در حال آمادگی برای انجام معاملات با بیت کوین هستند. چنین حرکتی با راه اندازی مبادلات آتی بیت کوین در مقیاس بزرگ که توسط کمیته بازرگانی و مبادلات آینده ‌ی ایالات متحده (CFTC) تصویب شده است، امکان پذیر خواهد بود.
تصویب مبادلات آتی بیت کوین توسط CFTC، اساساً متفاوت از تصویب ETFهای(صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس) بیت کوین توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده(SEC) در ماه مارس 2017(1396) است؛ زیرا CFTC قبلاً LedgerX را به عنوان یکی از مشتقات بیت کوین و گزینه ای برای مبادلات آتی سرمایه گذاران خرده فروش تصویب کرده است. بنابراین، تصویب CME Group و CBOE برای راه اندازی مبادلات آتی بیت کوین، مشروط نبوده و تضمین شده است.

بودجه‌ های میلیاردی از حاشیه به سمت بیت کوین سرازیر می شوند

به واسطه ی تنظیم دقیق مبادلات آتی بیت کوین،”پول های در حاشیه” (money on the sidelines) معروف که در حساب های بانکی برون‌ مرزی، فعالیت های مدیریت ثروت (WMPها) و دارایی های سنتی سرمایه گذاری شده اند، در میان مدت به سمت بیت‌کوین جلب خواهند شد. همانطور که نووگراتز اظهار داشته:

“می توانم صدای پای آن ها را بشنوم. اخیراً در سانفرانسیسکو بودم و با چند سرمایه گذار نهادی بزرگ ملاقات داشتم. هنوز مقداری فاصله دارند، اما به مرور می رسند. بودجه ی زیادی جذب خواهد شد و با اطمینان می گویم که [قیمت بیت کوین] بالاتر خواهد رفت.»

چنین حرکتی اجازه خواهد داد تا قیمت بیت کوین تا پایان سال 2017 به بالاترین سطح جدید خود رسیده و به طور بالقوه در میان مدت به سمت قیمت مورد هدف 10000 دلاری عنوان شده از سوی مکس کایزر (Max Keiser)، تحلیلگر مالی که نظرش به شدت مورد توجه قرار گرفته است، حرکت کند.

(ETH)/(USD)

چند ماه پیش، اتریوم، ارز محبوب معامله گران بود. اما از اواخر ماه گذشته، هیچ سود قابل توجهی برای خریداران نداشته است. آیا می توان گفت که سناریوی آن در حال تغییر است؟

تاکنون اتریوم در محدوده ی 280 دلار تا 315 دلار معامله می شد. گاوها (bulls) در دو موقعیت مختلف موفق به شکست مقاومت شدند، اما آن ها نمی توانستند به این روند بالا رفتن قیمت ها ادامه دهند.
با این حال، موفقیت این روند برای بار سوم نیز محتمل است. بنابراین، توصیه می شود که ارز رمزنگاری شده با مبلغی در حدود 315 دلار خریداری شود. همچنین حد ضرر برای جلوگیری از زیان باید در 280 دلار نگه داشته شود.
هدف اولیه 353 دلار است؛ با این حال، انتظار می رود که معیار شکسته شود. بنابراین، هنگامی که قیمت ها به 353 دلار می رسند، لطفاً برای سر به سر شدن، حدود ضرر را بالا ببرید. 50 درصد سود را در 367 دلار، رزرو کرده و روند بالا بردن حدود ضرر را دنبال کنید.

(BCH)/(USD)

حرکت قیمت ها که طی چند روز گذشته مشاهده شده است، به طور معمول باعث تحمیل خسارت به تعداد زیادی از خریدارانی می شود که از ترس خطا کردن و گرفتن تصمیم اشتباه، دیر به این مهمانی می رسند. بنابراین، اگر ما نسبت بازده به ریسک مناسبی نداشته باشیم، ترجیح می دهیم به جای اینکه اقدامی انجام دهیم که ممکن است بعداً از آن پشیمان شویم، چندین بار سود بالا رفتن قیمت‌ را از دست بدهیم.

در حال حاضر، بیت کوین کش در حال اصلاح این رالی(rally) بغرنج و گیج کننده است که آن را از کمتر از 300 دلار به 2799 دلار می رساند، یعنی یک رالی 833 درصدی طی 21 روز.
سطوح بازگشتی فیبوناچی معمولی نمی‌ تواند هیچ پشتیبانی در حین این اصلاحات داشته باشد. ما انتظار داریم که ارز دیجیتال در سطح 972 دلار حمایت شود که میزان حداکثر پیشین بود و در 19 آگوست(28 مرداد) سال جاری ایجاد شده بود.
اگر این حمایت ادامه یابد، ممکن است شاهد یک روند صعودی مجدد باشیم. با این وجود تعداد زیادی از فروشندگان معلق(بدون تصمیم) وجود خواهد داشت که در وضعیت پیچیده تری سر در گم خواهند بود. بنابراین، ما انتظار تکرار یک رالی با شیب تند را نداریم.
با این حال، اگر حمایت 972 دلاری شکسته شود، قیمت ارز رمزنگاری شده احتمالاً به 611 دلار کاهش خواهد یافت. ما هیچ تنظیماتی را در خرید بیت کوین کش پیدا نمی کنیم؛ بنابراین، بدیهی است که هیچ‌گونه معامله ای را با آن پیشنهاد نمی کنیم.

(XRP)/(USD)

در حال حاضر، ریپل از قافله عقب مانده است. (گاوها) حتی زمانی که آلت کوین های دیگر در تب و تاب بودند، هیچ سودی را در خرید نشان نداده اند.

ریپل در محدوده کوچک 0?18 دلار تا سقف 0?22 دلار معامله شده و تلاش برای شکستن و خروج از این محدوده ناموفق بوده است.
علاوه بر این، تلاش قبلی برای بالا بردن قیمت با مقاومت قابل توجهی در خط روند نزولی مواجه شد. بنابراین، در صورتی که ارز رمزنگاری شده از مرز 0?22 دلار خارج نشود، بعید به نظر می رسد که پشتیبانی خرید را دریافت کند.
در حد پایینی نیز شکست و سقوط به پایین 0?18 دلار، ریپل را به سطح 0?166 دلار خواهد رساند. به نظر می رسد خرید ریپل با قیمتی کمی بالاتر از 0?22 دلار، ایده ی خوبی باشد. حد ضرر برای معامله نیز باید در 0?17 دلار حفظ شود.
در حد بالایی، افزایش قیمت را تا سطح 0?3 دلار انتظار داریم.

(LTC)/(USD)

گرچه ما تاکنون در لایت کوین موفقیت چشمگیری مشاهده نکرده ایم، اما این ارز حداقل از 44 دلار به 57?7 دلار رسیده است. به این ترتیب آیا باید آن را خریداری کنیم؟

تلاش های لایت کوین برای خروج از این محدوده با فشار فروش در سطوح بالاتر مواجه شده است. با این حال، گاو ها فشار خرید خود را حفظ کرده‌ و این امر باعث افزایش احتمال بالا رفتن قیمت شده است.
الگوی هدف مورد نظر، خروج از محدوده 71 دلار است.پ
پیشنهاد ما خرید لایت کوین با قیمت فعلی 60?4 دلار با حد ضرر 52 دلار است. ما قصد نداریم در صورت سقوط دوباره به این محدوده، به خرید سهام ادامه دهیم.
لطفاً 50 درصد سود را در 71 دلار رزرو کرده و حدود ضرر را برای مابقی، به منظور سر به سر شدن، افزایش دهید، زیرا انتظار داریم که با افزایش قیمت، به سطح 80 دلار برسیم.

 

 

تحلیل ارائه داده شده شده نظر شخصی نویسنده می باشد و به هیچ عنوان پیشنهاد یا توصیه ای برای انجام یا عدم انجام معاملات ندارد، معاملات ارز های دیجیتال همواره با ریسک همراه بوده و خواننده باید با جمع آوری اطلاعات و مدیریت ریسک نسبت به انجام معاملات ارز اقدام کند.

 

 

 

منبع: cointelegraph

تحلیل قیمت: بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، ریپل، لایت کوین


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 6:58 عصر

به گزارش ارزدیجیتال به نقل از کوین تلگراف، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول در کنفرانسی که در لندن برگزار شد، گفت: بکارگیری ارزهای مجازی از سوی برخی کشورها نباید ممنوع و نادیده گرفته شود و ارزهای مجازی همچون پول های متعارف دولت ها می توانند با پول آنها رقابت کنند.

«لاگارد» در ادامه گفت:

انتظار می رود برخی از کشورها بویژه آن دست از کشوهاریی که دارای نهادهای ضعیف و پول ملی بی ثباتی هستند، پول های رمزنگار را بطور مستقیم تصویب و قبول کنند.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت:

 به جای اینکه برخی از کشورها، پول یک کشور دیگر را مانند دلار انتخاب کنند، باید از ارزهای مجازی استفاده کنند. بنابراین از بسیاری جهات، ارزهای مجازی باید با پول کشورها رقابت کنند و در اجرای سیاست های پولی هم از آنها بهره برد.

وی تصریح کرد:

ترجیح مصرف کننده برای ارزهای جدیدی که بکارگیری آنها آسانتر و امن تر از گونه های سنتی هستند، بیشتر است و این موضوع در آینده با ثبات بیشتر ارزهای دیجیتالی می تواند بیش از بیش ارتقاء پیدا کند.

«کریستین لاگارد» خاطر نشان کرد:

در حال حاضر برای سبقت گرفتن ارزهای رمزنگار از ارزهای متعارف، یک چشم انداز دوری را باید متصور شد و علت آن این است که همچنان ارزهای مجازی بسیار بی ثبات و پرخطر هستند؛ ضمن اینکه برای ایجاد هر واحد ارز مجازی انرژی زیادی به لحاظ فناوری گرفته می شود.

وی گفت:

شیوه تعدیل شده ای برای مقررات ارزهای دیجیتالی از سوی کشورها باید اتخاذ شود. رئیس صندوق بین المللی پول در پایان حمایت خود از فناوری های جدید در حوزه مالی از جمله فناوری «بلاک چین» را اعلام کرد.

رئیس صندوق بین المللی پول : ارزدیجیتال باید جایگزین دلار شود !


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 6:56 عصر

بانک مرکزی ایران بخشی از مواضع و سیاست‌های خود را در قبال ارزهای دیجیتال اعلام کرد. بحث قانونی یا غیرقانونی بودن بیت کوین در ایران خیلی وقت است که مطرح می‌شود. همچنین ارز دیجیتال ملی ایران در حال آماده سازی است و تا پایان سال جاری وارد مبادلات اقتصادی می شود.

هفته گذشته ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، طی یک نشست مطبوعاتی اعلام داشت:

بانک مرکزی تحت نظارت دولت، در حال بررسی بیت کوین بوده و قصد دارد سیاست‌های مربوطه را به طور جامع بررسی نماید.

این اضهارات با پرسش‌های مختلفی در این باره رو به رو شدند که بانک مرکزی چگونه در حد وسیع سیاست فناوری مالی را ادامه خواهد داد؟

با وجود این، اظهارات ایشان در مورد ارز رمزپایه، عمدتا بر «عدم اطمینان و خطر» ناشی ازحدس و گمان در بازار تاکید داشته و همچنین از خطرات پیرامون سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین هشدار داد.

حکیمی عنوان کرد:

با توجه به اینکه بیت کوین و ارزهای دیگر توسط بانک مرکزی به عنوان ارزهای رسمی شناخته نمیشوند، و همچنین نظر به ریسک خرید این نوع از ارز و فعالیت معامله گران در این زمینه، لازم است احتیاط بیشتری به عمل آورده شود.

این اظهارات بر اساس بیانیه هایی بود که در اوایل سال جاری منتشر شدند. به گزارش روزنامه تریبون مالی، اخیرا حکیمی از بیت کوین در ایران به «فرصت» یاد کرده و اینکه ایده یک ارز دیجیتال ملی مطرح شده و در حال ارزیابی است.

علی‌رغم اینکه این نظرها جزئیات دقیقی را ارائه نمی دهند، میتوان گفت که بانک مرکزی ایران در این زمینه فعالیت بیشتری دارد. (تنها برخی از شرکت‌ها و کشورهای خاورمیانه، بیت کوین یا ارزهای رمزپایه را به رسمیت شناخته‌اند.)

بانک مرکزی ایران: مزایا و معایب بیت کوین نیاز به بررسی دارد

ماه گذشته، رییس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد که قصد دارد پول دیجیتال خود را به بازار عرضه کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این پروژه بر اساس فناوری بلاکچین خواهد بود یا خیر. رئیس بانک مرکزی امارات متحده عربی، بر کمبود نظارت بر بیت کوین تأکید داشته و بر این باور است که بیت کوین پول‌شویی و تامین منابع مالی تروریسم را تسهیل میبخشد. از این رو، اظهارات مذکور، انتقاداتی را از سوی این مقام به دنبال داشتند.

منبع: coindesk

بانک مرکزی ایران: مزایا و معایب بیت کوین نیاز به بررسی دارد


شنبه 96 آبان 27 , ساعت 6:54 عصر

ششمین ارز دیجیتال بزرگ طبق ارزش کل بازار، پس از شکستن رکورد 500 دلار در روز یکشنبه، به قیمت 350 دلار سقوط کرد و امروز دوباره قیمت این ارز به بالای 400 دلار رسید.

هم اکنون نرخ ارز دلار آمریکا/ دش $403 است. طبق وب سایت CoinMarketCap، نرخ رشد این ارز رمزپایه طی 24 ساعت گذشته 4?58 درصد و در هفته گذشته 48 درصد بوده است.

گفته میشود که این رکورد، به دلیل حرکت سرمایه گذاران از بیت کوین به سمت ارزهای رمزپایه جایگزین است که علت اصلی آن تعلیق هاردفورک Segwit2x  بود. به دنبال اقدامی که درست در لحظه آخر و به دلیل متوقف کردن هاردفورک بحث برانگیز بیت کوین به عمل آورده شد، بازار شاهد افزایش قیمت گسترده توکن های رقیب در بلاک چین‌هایی نظیر دش، بیت کوین کش و غیره بود.

همچنین افزایش قیمت می تواند به این دلیل هم باشد که تیم اصلی توسعه دهنده دش ، آخرین نسخه نرم افزار خود را منتشر کرده است. در این نسخه، حجم بلاک تا 2 مگابایت افزایش یافته و تراکنش‌ها هزینه کمتری را به همراه خواهند داشت. شاید اقدام مذکور، روند تبدیل دش به عنوان یک شبکه پرداخت را تقویت نماید، به ویژه در میان کسانی که معتقدند اعمال تغییر در بلاک چین آن، منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.

در واقع، تجزیه و تحلیل نمودار قیمت نشان می دهد که پایه تا بالای 380 دلار خواهد ماند و همچنین پیش بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، این ارز قادر به بازیابی رکوردهای بالای خود باشد.

نمودار دش

جایگاه Dash، پس از دستیابی به رکورد 500 دلار تثبیت شد
نمودار بالا نشان میدهد:

  • قیمت ها پس از گذراندن یک دوره خوب در ماه گذشته، با حمایت از سطح 250 دلار، افزایش یافتند.
  • سیگنال ما (MA) در دوره 5 روزه و 10 روزه روند بولیش (صعودی) قوی را نشان میدهد، بنابرین احتمالا شیب های نزولی مدت زمان زیادی باقی نمانند.
  • مشاهده میشود که خط روند رو به رشد (قرمز)، تا سطح 325 دلار را حمایت کرده و احتمالا خط روند نزولی تا محدوده 306 دلار را حمایت مینماید.
  • توقف دیروز بالاتر از حد مقاومت بحرانی در سطح 414 دلار بود.

بنابراین، ظاهرا بخت با روند صعودی یار است. البته شاخص نسبی نشان می دهد که خرید بیش از حد انجام شده است. علاوه بر این، نمودار 1 ساعته زیر، محدوده ی برگشت تا سطح 350 دلار را نشان میدهد.

نمودار یک ساعته

جایگاه Dash، پس از دستیابی به رکورد 500 دلار تثبیت شد
نمودار فوق این موارد را نشان می‌دهد:

  • انحراف بریش (نزولی) RSI، نشان از یک بازگشت قدرتمند را دارد.
  • این شاخص نشان دهنده ضرر در این قیمت است.
  • با این حال، سیگنال ما (Ma) در 50 و 100 حرکت صعودی داشته و احتمالا هرگونه شیب نزولی تا حد 350 متوقف شود.

دیدگاه‌ها

  • امکان اصلاح بالقوه فنی 350 دلار را نمی توان رد کرد، اما می توان آن را به سرعت تغییر داد.
  • با توجه به ماهیت فزاینده شیب میانگین‌های کلیدی، به نظر می رسد که این پایه تا سطح بالاتری و تا حدود 380 دلار تغییرکرده باشد.
  • یک تثبیت قابل قبول در حد 380 الی 400 دلار می تواند منجر به افزایش ثبت رکورد بالای 500 دلار شود.

 

منبع : coindesk

جایگاه Dash، پس از دستیابی به رکورد 500 دلار تثبیت شد


چهارشنبه 96 آبان 24 , ساعت 9:30 عصر

در پی یکی از بزرگترین سوء استفاده های امنیتی در اتریوم، نشانه هایی از بحران های احتمالی در این فناوری نمایان شده است.

یک توسعه دهنده با ضربه زدن “تصادفی” به یک کد آسیب پذیر، تمام مبالغ موجود در کیف پول های چند امضایی Parity را فریز و از دور خارج کرد. کاربران این کیف پول دیگر نمی توانند از اتر های داخل آن استفاده کنند و مبلغ کل آن حدود 150 میلیون دلار تخمین زده می شود.

این موضوع به قدری بزرگ بود که سایت CryptoShirt ، تیشرتی با اسم توسعه دهنده کاشف باگ، برای یادمان این رویداد رائه داد.

شکاف DAO تکرار می شود؟ ترس، هاردفورک و مقصرهای باگ بزرگ اتریوم

 

اما جزئیات کامل هنوز فاش نشده اند.

در حال حاضر شاید نزدیک ترین و رسمی ترین مقدار از مبلغ کل به سرقت رفته گزارش گروهی از محققان کامپیوتر باشد که طبق آن حداقل 154 میلیون دلار به علت باگ از دسترس خارج شده است. پاتریک مک کوری، محقق کالج دانشگاهی لندن اظهار داشت که با چک کردن قرارداد ها و بلاک چین اتریوم به این مقدار رسیده اند.

از نظر مقدار دلاری، این مبلغ حدود سه برابر مبلغ از دست رفته در هک DAO است. هک DAO احتمالا تاریک ترین رویداد در تاریخ اتروم است.

این مشکل تمام شبکه را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما برخی از کاربران نگران هستند و عواقب آن نامشخص است.

مهندس ریک داودلی به CoinDesk گفت:

“من فکر می کنم که ما باید به طور جدی حد تحمل مردم را در نظر بگیریم. در چه زمانی مردم را برای ناکامی های امنیتی آماده می کنیم؟”

او از این موضوع به عنوان “خطر وجودی” برای قراردادهای هوشمند یاد کرد.

همچنین بخوانیدقراردادهای هوشمند به زبان ساده

قراردادهای هوشمندانه بی دقت

توسعه دهندگان اتریوم به شدت تاکید می کنند که این مشکل به دلیل کد قرارداد هوشمند موردنظر است که روی اتریوم قراردارد، نه پلتفرم اتریوم.

جانسون سان، موسس و مدیر عامل شرکت FunFair، گفت:

“طبق آنچه که قبلا می دانستیم، نوشتن قراردادهای هوشمند سخت است و ما هنوز در حال یادگیری راهکارهای این فناوری هستیم بنابراین امکان ایجاد باگ هنوز وجود دارد.”

یک خطر جدی کدهای “غیرقابل توقف ” بلاک چین را تهدید می کند زیرا وقتی که اجرا شوند دیگر قابل توقف نیستند. البته این ویژگی طیف وسیعی از برنامه را بهبود می بخشد – از ردیابی عرضه مواد غذایی تا پلتفرم های شبکه اجتماعی – باگ ها غیر قابل توقف هستند.

توسعه دهندگان و محققان اتریوم در بسیاری از حوزه ها، امنیت اتریوم را با هدف جلوگیری دوباره ازوقایعی مانند DAO ، پیشرفت داده اند اما شاید این پیشرفت برای رقابت با امنیت در سطح بانکی، هنوز کم باشد.

برخی دیگر از تیم Parity انتقاد می کنند، زیرا اولین بار نیست که این آسیب پذیری رخ می دهد. چند ماه پیش هم حدود 30 میلیون دلار اتریوم به دلیل باگ به سرقت رفت.

هاپ لیو موسس و مدیر عامل شرکت Eximchain گفت:

“مطمئنا این وضعیت برای به روز رسانی بعدی در رفع این آسیب پذیری امیدوارکننده نیست.”

با این حال تیم Parity اظهار دارد که کد پیش از استفاده مورد بازبینی قرار گرفته است.

“ما از استانداردهای بسیار بالایی از جمله نظارت همتا برای توسعه استفاده می کنیم. همچنین یک برنامه رفع باگ برای تست در شبکه وجود دارد.”

مشکل از اتریوم؟

برخی دیگر از منتقدان بر این عقیده اند که این مشکل از خود اتریوم است.

چارلی لی، مخترع لایت کوین، در گفتگو با CoinDesk از اتریوم به عنوان “بهشت هکرها” یاد کرد.

لی در این باره گفت:

“زبان Solidity برای نوشتن قراردادهای اتریوم یکی از بدترین زبان هایی است که می توانید از آن استفاده کنید.”

این منتقد بزرگ از نوع طراحی پلتفرم اتریوم ، همچنین افزود که توسعه دهنده به دلیل شرایط ویژه نباید برای کارهایی که انجام داده است ، فقط نام مستعار داشته باشد.

“[این] همه ش باعث فیس پالمه.”

جانسون لاو، بیانگذارBitcoin Core، قراردادهای هوشمندانه اتریوم را “قراردادهای گنگ” می نامد که منعکس کننده این دیدگاه است که پلتفرم امن نیست.

بعضی دیگر معتقدند این مسئله بزرگ تر از یک خطر است. پس از اینکه DAO در سال گذشته هک شد، توسعه دهندگان اتریوم یک تغییر بحث برانگیز برای بازگشت مبلغ به مالکان قانونی انجام دادند.

برخی دیگر بر این باورند که در نهایت مردم به دادگاه های شکایت خواهند کرد.

هاردفورکی در راه است؟

شکاف DAO تکرار می شود؟ ترس، هاردفورک و مقصرهای باگ بزرگ اتریوم

سوال اصلی: راهی برای آزاد کردن این مبلغ سنگین وجود دارد؟

از اصطلاح “هاردفورک” به عنوان یکی از راه های بازگشت بودجه به کاربران یاد می شود. با این حال، تنظیم مجدد بلاک چین (و بازنویسی منشور توزیع شده) یک روش بحث انگیز برای ارتقا است. آخرین باری که توسعه دهندگان اتریوم این کار را انجام دادند، بلاک چین به دو شبکه مجزا و رقیب تقسیم شد که اتریوم کلاسیک به وجود آمد. و در حال حاضر، برخی از کاربران حاضر نیستند چنین تغییراتی را دوباره تجربه کنند.

نشریه Localethereum، یک نظرسنجی غیر رسمی در توییتر با این سوال که “آیا دوباره باید هاردفورک اجرا شود؟” را منتشر کرد و نتایج آن تاکنون 50/50 دنبال می شود.

با این حال، برخی فکر می کنند که هاردفورک کاربردی خواهد بود. Lau به CoinDesk اعلام کرد انتظار می رود که اتریوم آن را با هاردفورک حل کند.

Dudley Vulcanize گفت:

“امیدوارم [Parity] بهترین شانس را در هاردفورک یا هر چیز دیگری داشته باشد.”

“من برای کسانی که پول هایشان را از دست داده اند به شدت متاسفم و امیدوارم هیچ یک از آن ها [= مبالغ] در این موضوع از بین نروند.”

از سوی دیگر، این شرکت دقیقا چاره کار را نمی داند. Parity به CoinDesk گفت: “تصمیم گیری در مورد راه حل ها خیلی زود است.”

به علاوه، دیگران هنوز خوش بین هستند که توسعه دهندگان اتریوم قادر خواهند بود راه دیگری را برای نجات پول ها پیدا کنند.

تیم Obe به CoinDesk گفت:

“خیلی زود است بدانیم که آیا هکرهای کلاه سفید می توانند راهی برای اصلاح آسیب و بازگرداندن بودجه های فریز شده پیدا کنند یا خیراست. خواهش می کنم مقاله ای با این عنوان که آیا این نابغه ها این کار را انجام می دهند، ننویسید.”

شکاف DAO تکرار می شود؟ ترس، هاردفورک و مقصرهای باگ بزرگ اتریوم


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ